食事バランスガイドの認知レベルの経時変化と人口統計学的特徴および健康特性との関連 Change of awareness level of the Japanese Food Guide Spinning Top and relation with sociodemographic and health-related characteristics

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抄録

<b>目的</b> 本研究は,食事バランスガイドを認知していない者の人口統計学的特徴および健康特性を明らかとすることを目的とした。<br/><b>方法</b> 社会調査会社の登録モニター1,012人(40.2±SD10.0歳)を対象とした。2007年11月(T1),2008年12月(T2)の計 2 回,インターネットを用いた質問調査を縦断的に実施した。調査項目は,食事バランスガイドの認知レベル(内容を知っている,聞いたことがある,聞いたことがない),人口統計学的要因(年齢,結婚の有無,教育歴,職業の有無,世帯収入,独り暮らしの有無),健康特性要因(肥満,内臓脂肪蓄積,不十分な身体活動)であった。T1 における食事バランスガイドの認知レベルと,人口統計学的要因および健康特性要因との関連については,食事バランスガイドの認知(内容を知っている,聞いたことがある)を従属変数,両要因を独立変数とした多項ロジスティック回帰分析にて検討した。食事バランスガイドの認知レベルの経時変化(T1–T2)と各要因との関連性については,χ<sup>2</sup> 検定を行った。解析は男女別に行った。<br/><b>結果</b> 変数間の影響を調整した結果,男性では,世帯収入500~1,000万円未満であること(OR=1.78, 95%CI=1.10–2.88)が「聞いたことがある」に正の影響を示した。女性では,未婚であることが「内容を知っている」(OR=0.35, 95%CI=0.17–0.70)および「聞いたことがある」(OR=0.50, 95%CI=0.27–0.92)に負の影響を示した。T1からT2にかけて,男性の認知レベルは向上していた。「聞いたことがない」(T1)という認知レベルの経時変化と最終学歴(<i>P</i>=0.023)との間に有意な関連性が認められた。女性では,認知レベルに有意な経時変化は認められなかった。「聞いたことがある」(T1)という認知レベルの経時変化と世帯収入が関連していた(<i>P</i><0.001)。男女ともに認知レベルの経時変化と健康特性との間には有意な関連は認められなかった。<br/><b>結論</b> 肥満や身体活動の不足といった健康へのリスク要因を有している集団において,食事バランスガイドの認知は進んでいた。今後の食事バランスガイドの普及ターゲットとして,低学歴の男性,未婚の女性,高所得の女性が示された。

<b>Objectives</b> The purpose of this study was to examine the sociodemographic and health-related characteristics of those who are unaware of the Japanese Food Guide Spinning Top (Food Guide).<br/><b>Methods</b> A longitudinal study was conducted using an Internet-based questionnaire with 1,012 Japanese adults (40.2±10.0 years, mean±SD) recruited from registrants of a Japanese social research company. Conducted between November 2007 (T1) and December 2008 (T2), the survey included items on awareness level (“I know the contents.” “I have heard of this Guide.” or “I have not heard of this Guide.”) of the Food Guide as the dependent variable, and demographics factors (e.g., age, education status, marital status, household income, and employment status) and health-related characteristics (obesity, abdominal obesity, and insufficient physical activity) as the independent variables. Multivariate logistic regression analysis was used to analyze the relation between awareness level and each variable. The relation between change of awareness level (T1–T2) and each variable was analyzed using a chi-square test. All the analyses were stratified by gender.<br/><b>Results</b> In the multivariate logistic regression analysis adjusted for all variables, men with a household income of 5,000,000–10,000,000 yen (OR=1.78; 95% CI=1.10–2.88) were positively associated with awareness level (“I have heard of this Guide.”). In contrast, unmarried women were negatively associated with awareness level in T1 (“I know the contents”; OR=0.35; 95% CI=0.17–0.70. “I have heard of this Guide”; OR=0.50; 95% CI=0.27–0.92). In men, the awareness level of the Food Guide increased from T1 to T2, change of awareness level (T1; “I have not heard of this Guide”) and education status being related (<i>P</i>=0.023). In women, the awareness levels overall did not improve from T1 to T2, but change of awareness level (T1; “I have heard of this Guide”) was associated with household income (<i>P</i><0.001). In both men and women, change of awareness level was not associated with health-related characteristics.<br/><b>Conclusion</b> The results of this study suggest that awareness of the Food Guide has increased among those with health risk factors, such as obesity and low levels of physical activity. The promotion strategy of the Food Guide might need to target males with low-level education, unmarried women, and women with a high household income.

収録刊行物

  • 日本公衆衛生雑誌

    日本公衆衛生雑誌 58(11), 948-958, 2011-11-15

    日本公衆衛生学会

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各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    10030270091
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00189323
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    NOT
  • ISSN
    05461766
  • NDL 記事登録ID
    023399828
  • NDL 請求記号
    Z19-216
  • データ提供元
    CJP書誌  NDL  J-STAGE 
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