子育て中の女性の外出行動とバリアに対する意識に関する研究 : 首都圏在住の乳幼児を持つ母親を対象として  [in Japanese] Travel Behavior and Attitude towards Barriers against Out-of-Home Activity Participation of Women with Children : In Case of Mothers with Infants Living in Tokyo Metropolitan Area  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

少子高齢社会に直面している我が国において、子育て中の親の社会参加を支援し、少子化に歯止めをかけるためにも、妊婦、乳幼児・児童を持つ子育て中の親および子供が、安全・安心・快適に外出活動に参加できる環境を整備することが重要である。本研究は、乳幼児を持つ子育て中の親が、外出活動を含めた日常生活活動を行う上で直面するバリアに着目する。首都圏在住の乳幼児を子育て中の女性1,000人を対象にアンケート調査を行った。分析結果から、外出活動の交通手段、外出頻度、子供と一緒に外出する際のバリアに対する意識が、居住地および母親の就業状況、子育て年数、子供の年齢、世帯構成などの個人・世帯特性により異なることが明らかになった。

In an aging society with fewer children, promoting an environment that allows children, pregnant women, and parents of babies and young children to participate in out-of-home activities safely, securely and in comfort, and as a measure to solve the low birthrate issue, is growing more important. This study focuses on barriers encountered by parents with infants and young children when conducting daily activities including out-of-home activities. We conducted a questionnaire survey for a total of 1,000 women with infants and young children living in Tokyo Metropolitan Area. We found differences in their travel mode and frequency, and attitude towards barriers for out-of-home activity participation among living areas and individual/household characteristics such as working mother or not, numbers and years of children, years of raising child, household structures, etc.

Journal

  • Journal of the City Planning Institute of Japan

    Journal of the City Planning Institute of Japan 46(3), 259-264, 2011-10-25

    The City Planning Institute of Japan

References:  15

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    10030401448
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10276504
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    ART
  • ISSN
    1348284X
  • NDL Article ID
    11285444
  • NDL Source Classification
    ZD1(経済--経済・経済事情) // ZN5(科学技術--建設工学・建設業--都市工学・衛生工学)
  • NDL Call No.
    Z3-992
  • Data Source
    CJP  NDL  J-STAGE 
Page Top