サイバースペースへの空間代替が自動車CO_2排出量と都市内滞留時間に及ぼす影響 : 買い物行動に着目して  [in Japanese] Effects on Automobile CO_2 Emissions and Duration Behavior from Emerging Cyberspace : The case of Shopping Activity  [in Japanese]

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Abstract

ネットショッピングの市場規模は着実に拡大し、従来の買い物行動を空間代替させることで、自動車CO2排出量の削減につながると期待されている。一方で、サイバースペースへの買い物行動の空間代替は、都市の滞在者を奪っていくことも問題視されている。本研究では、実証的な観点から独自の調査を通じて買い物行動の空間代替が自動車CO2排出量及び都市滞留時間に及ぼす影響を定量的に明らかにした。その結果、ネットショッピング経験者一人当たり滞留時間を-6.0%、自動車CO2排出量を-1.0%削減していることが明らかとなった。

The market size of online shopping through the internet is increasing steadily. The substitution of conventional shopping activity for cyberspace transactions is expected to reduce automobile CO<sub>2</sub> emissions. Nevertheless, it is viewed also as a problem that cyberspace shopping activity obviates the need for shopping streets. This study, using original web research, specifically addresses the influence of substitution of shopping activity on automobile CO<sub>2</sub> emissions and time spent in urban areas. Results show that urban duration time decreased -6.0%, and automobile CO<sub>2</sub> emissions decreased -1.0% through online shopping conducted through the internet.

Journal

  • Journal of the City Planning Institute of Japan

    Journal of the City Planning Institute of Japan 46(3), 763-768, 2011-10-25

    The City Planning Institute of Japan

References:  28

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    10030402526
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10276504
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    ART
  • ISSN
    1348284X
  • NDL Article ID
    11287425
  • NDL Source Classification
    ZD1(経済--経済・経済事情) // ZN5(科学技術--建設工学・建設業--都市工学・衛生工学)
  • NDL Call No.
    Z3-992
  • Data Source
    CJP  NDL  J-STAGE 
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