予防給付における口腔機能向上サービス立案阻害に影響する要因 The Disincentive Factors in the Improvement of Oral Function Care Service for People Requiring Support

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抄録

予防給付における口腔機能向上加算サービスの給付実績は, 全国的に低調である。その要因を明らかにするためにわれわれは, 口腔機能向上サービスのプラン立案に関わる指定介護予防支援事業に従事している地域包括支援センター職員を対象とした実態調査を行い, 口腔機能向上サービスプラン立案を促進する影響要因について報告した。本調査は続報として阻害要因に着目した分析を行った。<BR>郵送法で無記名による自記式質問紙調査を行い, 有効回答447名を対象に解析した結果, 口腔プラン立案を全く行っていないプランナーが多い反面, 担当案件中に口腔機能に問題があると思う案件も認識していた。口腔機能に問題があると思う件数と口腔プラン件数の差に影響する, プランナーが考える阻害要因は, 利用者·家族の認識不足がある (p<0.001), サービス提供者の認識不足がある (p=0.003), プランナーの認識不足がある (p=0.02) であり, 利用者からの希望がないは負に有意であった (p=0.01)。地域には口腔機能向上サービスが必要な対象者が潜在している可能性があり, これらの人々を適切に介護予防サービスにつなげるためには, サービスの必要性に対する認識の向上が必要であり, この啓発活動にもプランナーの役割が期待される。

The number of actual recipients of oral function improvement service for people requiring support is low. We conducted several surveys of the staff members of community-inclusive medical centers about the planning of oral function improvement services to clarify its factors. The purpose of the first survey was to determine the important factors in planning the oral function preventive care. The aim of this paper was to examine the disincentive factors in planning in oral function preventive care.<BR>The study utilized mail-in anonymous survey results. The analysis was performed with 447 valid answers.<BR>There was a significantly low number of planners who did not perform plan drafting. However, clients who had oral function problems during care were recognized. The disincentive factors, which were different between a number of abnormalities in the oral cavity and a number of service plans that actually were recommended, were associated with the user’s a lack of knowledge of the oral function, the family (p<0.001) and a lack of recognition of the Program provider (p=0.003) , Planner (p=0.02). These data show there were positive statistical differences. On the other hand, “Absence of demands from potential beneficiaries” (p=0.01), showed a negative statistical difference.<BR>Recognition of the need for oral cavity function improvement service is possible in the community. Improved recognition of the service is necessary, and the role of the planner is expected for this activity to connect these people with necessary services.

収録刊行物

  • 老年歯科医学 = Japanese journal of gerodontology

    老年歯科医学 = Japanese journal of gerodontology 26(2), 85-90, 2011-09-30

    一般社団法人 日本老年歯科医学会

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各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    10030470820
  • NII書誌ID(NCID)
    AN10023520
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    ART
  • ISSN
    09143866
  • データ提供元
    CJP書誌  J-STAGE 
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