理学療法学科学生の職業的アイデンティティと仮想的有能感 Physical Therapy Students' Occupational Identity and Assumed-Competence

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著者

    • 中野 良哉 NAKANO YOSHIYA
    • 高知リハビリテーション学院 理学療法学科 Department of Physical Therapy,Kochi Rehabilitation Institute

抄録

〔目的〕理学療法士を目指す学生の仮想的有能感が職業的アイデンティティ形成に及ぼす影響を明らかにすることを目的とした.〔対象〕学生177名を対象とした.〔方法〕質問紙法にて職業的アイデンティティと仮想的有能感を評価し,職業的アイデンティティの各項目における尺度が仮想的有能感の型によって異なるかどうかを分析した.〔結果〕職業的アイデンティティの「選択への自信」は仮想型が自尊型よりも有意に低いことが示された.「療法士観の確立」,「必要とされていることへの自負」はともに仮想型,萎縮型が自尊型よりも有意に低いことが示された.「社会貢献志向」は仮想型,全能型が自尊型よりも有意に低いことが示された.〔結語〕仮想型を示す学生には,課題達成の機会を通して,勤勉性の獲得を促し,職業的アイデンティティ形成に繋げるための教育的支援の必要性がある.<br>

[Purpose] In this study we examined the relationship between physical therapy students’ occupational identity and students’ assumed-competence. [Subjects] The subjects were one hundred seventy-seven physical therapy students. [Method] We performed a survey of the students using the occupational identity scale, assumed-competence scale and self-esteem scale. [Results] The main results were as follows. Students classified as assumed type tended to have lower “self-confidence for selection of a PT as a profession” than self-esteemed types. Assumed types and atrophic types had lower “establishment of a vocational outlook”, and “pride needed as a PT” than self-esteemed types. Assumed and omnipotent types had generally lower “orientation to social contribution” than self-esteemed types. [Conclusion] We conclude that students classified as assumed type need educational support, such as offering them a chance of achieving and encouraging them to acquire a sense of industry and develop their occupational identity.

収録刊行物

  • 理学療法科学

    理学療法科学 27(2), 147-150, 2012-04-20

    理学療法科学学会

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各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    10030767218
  • NII書誌ID(NCID)
    AN10472896
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    ART
  • ISSN
    13411667
  • NDL 記事登録ID
    023782752
  • NDL 請求記号
    Z7-1893
  • データ提供元
    CJP書誌  NDL  J-STAGE 
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