農村地域の小学校統廃合に関する立地配置論的考察 : 整数計画モデルによる接近  [in Japanese] An analysis of the merger and abolition of elementary schools in rural region from the standpoint of location and arrangement : An approach with integer programming  [in Japanese]

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Abstract

良好な教育環境の提供という視点も重要視しながら,児童数の減少が進展していく農村地域における小学校の立地配置の方向性に関して,小学校の統廃合が経済的有利性を発揮するケースを,市町村レベルの範囲を想定して,整数計画モデルにより分析する。具体的には,全国市町村における小学校配置の実際的状況や児童密度水準(児童数/square km)を踏まえて,小学校運営費用の最小化を目的関数とした整数計画モデルにより,さまざまな児童密度水準下での市町村内小学校の統廃合の有利性を試算することにより,児童数の減少が進行するなかで,市町村においてどのような児童密度水準に低下すれば,統廃合に経済的有利性が発生するのかを検討する。

This study treats the problem about merger and abolition of elementary schools in rural region from the standpoint of management with minimum cost and improvement of education environment with integer programming. As a result, it has become clear that the merger and abolition of elementary schools contribute to reduce the cost even for the rural regions whose density of pupils is as high as 473.1 pupils/km². This finding is applied also for the cases, in which class with 25 pupils would be adopted for the regions whose density of pupils is approximately equal to or lower than 8.2 pupils/km².

Journal

  • JOURNAL OF RURAL PLANNING ASSOCIATION

    JOURNAL OF RURAL PLANNING ASSOCIATION 30, 261-266, 2011-11-15

    THE ASSOCIATION OF RURAL PLANNING

References:  6

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    10030915439
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00386889
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    ART
  • ISSN
    09129731
  • NDL Article ID
    023378258
  • NDL Call No.
    Z18-1918
  • Data Source
    CJP  NDL  J-STAGE  JASI 
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