わが国の公衆衛生学教育の現状と課題 Public health education in Japan : the current situations and future

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著者

    • 小林 廉毅 KOBAYASHI Yasuki
    • 東京大学大学院医学系研究科公衆衛生学分野 Department of Public Health, Graduate School of Medicine, the University of Tokyo

抄録

  わが国の公衆衛生学教育は,第二次世界大戦後に制定された日本国憲法第25条や医師法をはじめとする医療従事者の資格関連法規に基づく専門教育と,人生の各ステージにおける主要な健康問題や健康づくりを中心とした教養教育を2つの大きな柱として,大学(学部)レベルで行われてきた.また,大学院(博士課程)における公衆衛生学教育は,研究者養成を主目的としており,当該領域を広く体系的に学ぶというカリキュラムではなかった.近年,日本社会は新たな健康・医療問題や種々の環境リスクに直面しており,新たな公衆衛生の専門家教育が求められている.そのニーズに対応するため,海外の公衆衛生大学院をモデルとした専門職大学院課程の設置が進みつつある.

  Public health education in Japan has been carried out, on the one hand, as part of professional education for physicians and other medical professionals based on the Constitution of Japan Article 25 and medical professional's laws introduced in post–world war II, and on the other hand, as part of general education subjects, in which main health problems in each stage of the life is taught in universities throughout Japan. In addition, postgraduate programs (doctoral program) are carried on in order to train public health researchers, while their training is rather specific topic–oriented, but not systematic nor extensive in terms of public health discipline. Recently, because the Japanese society faces new health and medical problems and various environmental risks, the specialist education for new public health discipline has been required. Therefore, a few professional schools (master program), which is equivalent to schools of public health overseas, have been established in Japan.

収録刊行物

  • 医学教育 = Medical education

    医学教育 = Medical education 43(3), 151-155, 2012-06-25

    日本医学教育学会

参考文献:  10件中 1-10件 を表示

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    10030945449
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00013280
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    REV
  • ISSN
    03869644
  • NDL 記事登録ID
    023869841
  • NDL 請求記号
    Z19-586
  • データ提供元
    CJP書誌  NDL  J-STAGE 
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