大阪医科大学における耳科手術教育の構築 : 自らの経験を基に Otologic Surgery Education for Physicians at Osaka Medical College

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抄録

安全かつ成績のよい術者を育てるためには、教育システムの構築が必要である。大阪医科大学では以前、耳科手術数が少なく、系統だった手術教育はなされていなかった。筆者はこの15年、教育システムを構築に取り組んできた。まず手術の基本は側頭骨解剖の熟知であり、組織切片や高分解能CTによる学習、次いでcadaver dissectionによる手術解剖実習を導入した。cadaver dissectionは手術解剖の理解のみならず、手術器具の扱い方の習熟にも有用である。実際の手術の際には指導医は執刀医の傍に付き、限られた時間の中、一つの手術の中で担当させる範囲を予め設定したうえで集中した指導を行っている。手術記録や入院サマリーは詳細かつ正確に記入・作成することを義務付け、指導医による入念なチェックを行っている。このような教育システムの導入によって、手術成績は向上し、また手術合併症は減少した。また耳科手術数も大きく増加した。

To obtain safe, excellent results in otologic surgery, physicians require a systematic education. The author has developed a system for teaching otologic surgery to physicians at Osaka Medical College over the past 15 years. The anatomy of the human temporal bone is fundamental to otologic surgery. At our college, anatomy is taught using human temporal bone serial specimens under a microscope and high-resolution computed tomography (CT). In addition, cadaver dissection under a surgical microscope is extremely useful for young physicians, not only for understanding the surgical anatomy but also for learning how to use surgical instruments like drills and forceps. In the operating room, each operation is divided into several parts, e.g., mastoidectomy, lesion removal, ossiculoplasty, and tympanic membrane reconstruction, and young physicians perform one or two of these procedures while senior doctors perform the rest. Young doctors are not allowed to perform the entire surgery until they have amassed experience over a sufficient time. The senior doctors must check the operating records and hospitalization summaries. This education system has resulted in low rates of surgical complications and excellent outcomes. In addition, the amount of otologic surgery performed at Osaka Medical College has increased markedly.

収録刊行物

  • Otology Japan

    Otology Japan 22(3), 214-218, 2012-07-25

    THE JAPAN OTOLOGICAL SOCIETY

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各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    10030959023
  • NII書誌ID(NCID)
    AN10358085
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    REV
  • ISSN
    09172025
  • データ提供元
    CJP書誌  J-STAGE 
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