中心市街地の空間配分を考慮した公共交通利便性が都市構造に及ぼす影響に関する研究  [in Japanese] The Effect of the Convenience of Public Transport on Urban Structure Considering Space Allocation in the Central District  [in Japanese]

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Abstract

本研究は、中心商業地と郊外店舗の競合関係および中心商業地における店舗・駐車場の空間配分を考慮した、交通と住居・商業立地に関する都市モデルを構築した。その上で、30万人程度の人口を有する地方都市を想定した仮想都市を対象に、数値シミュレーションを行うことで、公共交通の利便性や郊外大型店舗の規模が都市構造や都市の商業活動に及ぼす影響を定量的に分析した。その結果、鉄道運行頻度の向上が都市構造のコンパクト化および中心商業地の活性化につながり、運行頻度を削減したとしても鉄道事業者の利潤は必ずしも増加しない可能性があることを明らかにした。また、鉄道事業者と商業立地者が適切に連携し、鉄道運行頻度を高めることで、両者とも便益を増加させる可能性があることを示した。さらに、郊外店舗の売場面積を拡大した場合、都市郊外化の進展やそれに伴う公共交通や中心商業地の衰退をもたらす可能性があることを明らかにした。

In recent years, various urban problems have appeared due to the development of motorization, and as a result the idea of compact city is receiving greater exposure. In discussing compact cities, it is necessary to consider the convenience of public transport and space allocation for stores and parking lots in the central district. In this study, we construct an urban model about transportation and location of housing and commerce considering the space allocation for stores and parking lots in the central district. Additionally we aim to clarify quantitatively the effect of the convenience of public transport, the construction of parking lots and the scale of suburban store on the urban structure and the commercial activity by numeral simulation.

Journal

  • Journal of the City Planning Institute of Japan

    Journal of the City Planning Institute of Japan 47(1), 9-16, 2012-04-25

    The City Planning Institute of Japan

References:  10

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    10031122985
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10276504
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    ART
  • ISSN
    09160647
  • NDL Article ID
    024070565
  • NDL Call No.
    Z3-992
  • Data Source
    CJP  NDL  IR  J-STAGE 
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