広汎性発達障害に対するペアレントトレーニング(少人数・短縮型)の有効性に関する研究  [in Japanese] Effectiveness of a Modified Parent Training of Smaller Groups and Shorter Schedules for Children with Pervasive Developmental Disorders  [in Japanese]

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Author(s)

    • 奥野 裕子 OKUNO Hiroko
    • 大阪大学大学院連合小児発達学研究科附属子どものこころの分子統御機構研究センター Molecular Research Center for Children's Mental Development, Osaka University United Graduate School of Child Development Medicine
    • 永井 利三郎 NAGAI Toshisaburo
    • 大阪大学大学院連合小児発達学研究科附属子どものこころの分子統御機構研究センター Course of Health Science, Osaka University Graduate School of Medicine
    • 毛利 育子 MOHRI Ikuko
    • 大阪大学大学院連合小児発達学研究科附属子どものこころの分子統御機構研究センター Molecular Research Center for Children's Mental Development, Osaka University United Graduate School of Child Development Medicine
    • 吉崎 亜里香 YOSHIZAKI Arika
    • 大阪大学大学院連合小児発達学研究科附属子どものこころの分子統御機構研究センター Molecular Research Center for Children's Mental Development, Osaka University United Graduate School of Child Development Medicine
    • 山本 知加 YAMAMOTO Tomoka
    • 大阪大学大学院連合小児発達学研究科附属子どものこころの分子統御機構研究センター Molecular Research Center for Children's Mental Development, Osaka University United Graduate School of Child Development Medicine
    • 酒井 佐枝子 SAKAI Saeko
    • 大阪大学大学院連合小児発達学研究科附属子どものこころの分子統御機構研究センター Molecular Research Center for Children's Mental Development, Osaka University United Graduate School of Child Development Medicine
    • 岩坂 英巳 IWASAKA Hidemi
    • 奈良教育大学特別支援教育研究センター Education Special Support Education Research Center, Nara University of Education
    • 谷池 雅子 TANIIKE Masako
    • 大阪大学大学院連合小児発達学研究科附属子どものこころの分子統御機構研究センター Molecular Research Center for Children's Mental Development, Osaka University United Graduate School of Child Development Medicine

Abstract

【目的】広汎性発達障害児 (PDD) を対象に, ペアレントトレーニング (PTSS) の有用性について検討したので報告する.<br>  【方法】対象は就学前から学童期のPDD児の親30名 (既報の14例を含む). 家族の自信度評価票 (CDQ) および子どもの行動チェックリスト (CBCL) の記載をPTSSの前後で依頼するとともに, 養育者の発言記録を川喜田二郎 (KJ) 法で分析した.<br>  【結果】既報と同様にCDQに改善を認め, 今回はCBCLのT値に有意な低下を認めた.  KJ法の結果では, 母親の認識の変化が示された.<br>  【結論】これらの結果は, PTSSがPDD児に対して有効な支援であることを, より強く支持するものと考える.

<i><b>Objective:</b></i> We have previously reported the modified parent training of smaller groups and shorter schedules (PTSS). In this study, we applied PTSS to the mothers of children with pervasive developmental disorder (PDD) and revealed the new evidence for its effectiveness.<br>  <i><b>Methods:</b></i> The participants were 30 mothers of children with PDD aged from 4.2 to 9.6 years. The effectiveness of PTSS was assessed with the confidence degree questionnaire (CDQ) and the child behavior checklist (CBCL), before and after each PTSS course. The recorded interviews were qualitatively analyzed using the KJ (Kawakita Jiro) methods.<br>  <i><b>Results:</b></i> Average CDQ scores were clearly improved as previously reported. In addition, the CBCL total T-score was significantly improved, which was not observed in the previous study. About KJ methods, six factors that change of mothers recognition were identified.<br>  <i><b>Conclusions:</b></i> Our findings provides additional evidence for the usefulness of PTSS for children with PDD.

Journal

  • NO TO HATTATSU

    NO TO HATTATSU 45(1), 26-32, 2013-01-01

    The Japanese Society of Child Neurology

References:  8

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    10031145472
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN0020232X
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    ART
  • ISSN
    00290831
  • Data Source
    CJP  J-STAGE 
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