地域在住女性高齢者の転倒予防教室で用いる評価項目の有用性

  • 松田 憲亮
    佐賀大学 認知神経心理学分野 国際医療福祉大学 福岡リハビリテーション学部 理学療法学科
  • 中原 雅美
    国際医療福祉大学 福岡リハビリテーション学部 理学療法学科 佐賀大学 認知神経心理学分野
  • 永井 良治
    国際医療福祉大学 福岡リハビリテーション学部 理学療法学科
  • 金子 秀雄
    国際医療福祉大学 福岡リハビリテーション学部 理学療法学科
  • 木原 太史
    菅原病院 リハビリテーション科
  • 伊藤 憲一
    社会保険大牟田吉野病院 リハビリテーション科
  • 堀川 悦夫
    佐賀大学 認知神経心理学分野

書誌事項

タイトル別名
  • Usefulness of Assessment Tools Used in the Classroom for Fall Prevention of Community-Dwelling Elderly Women
  • チイキ ザイジュウ ジョセイ コウレイシャ ノ テントウ ヨボウ キョウシツ デ モチイル ヒョウカ コウモク ノ ユウヨウセイ

この論文をさがす

抄録

[Purpose] We investigated the usefulness of assessment tools used in fall prevention classroom. [Subjects] The subjects were 33 community-dwelling elderly women. [Method] Assessment tools for measurement were selected based on motor function, stride time variability, gait parameters, such as root mean square (RMS), and level of daily activities. In univariate analysis, stride time variability was found to be significantly greater for fallers than for non-fallers. The cut-off value and the area under the curve (AUC) were determined from the receiver-operating-characteristic (ROC). [Results] Significant differences were observed between the fallers group and no-fallers group in stride time variability and level of daily activities. Logistic regression analysis showed stride time variability and level of daily activities were significantly associated with falls. AUC of stride time variability was 0.79, and that of the level of daily activities was 0.20. The degree of sensitivity of stride time variability for falls was 69% (specificity: 85%, accuracy: 79%) when the cut-off value was estimated to be 2.26%. [Conclusion] Our study suggests that stride time variability is a useful assessment tool for predicting falls.<br>

収録刊行物

参考文献 (26)*注記

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ