小児の失読失書1例における音読の障害機序に関する検討 : 二重経路モデルを適用して  [in Japanese] Investigation of the Possible Mechanism Underlying Acquired Childhood Alexia with Agraphia in a Reading Aloud Task : In the Framework of the Dual-route Cascaded Model  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

    • 狐塚 順子 KOZUKA Junko
    • 筑波大学大学院 人間総合科学研究科 Graduate School of Comprehensive Human Sciences, University of Tsukuba
    • 宇野 彰 UNO Akira
    • 筑波大学大学院 人間総合科学研究科 Graduate School of Comprehensive Human Sciences, University of Tsukuba

Abstract

モヤモヤ病により左側頭葉および左後頭葉に脳梗塞を起こし, 失読失書を呈した 10 歳の右利き男児例において, 二重経路モデルを適用し音読の障害機序について考察した。本症例では軽度に視知覚の問題があるため, 「文字の形態的特徴の検出」および「形態的特徴に基づく文字の同定」の両者が十分に機能しないことから, 非語彙経路と語彙経路の双方に影響があると思われた。加えて非語彙経路では, ひらがなおよびカタカナ 1 モーラ表記文字の音読で正答できない文字が認められ, 漢字非語の音読成績が -2SD 以下であることから, 文字から音韻への変換が困難であると考えられた。語彙経路では, 漢字単語の語彙判断成績が -1.5SD 以下と低いことから, 「文字列入力辞書」が十分に活性していないと思われた。一方, SCTAW 文字─指さし課題と音声─指さし課題, および SLTA 呼称の成績がともに平均域だったことから, 「意味システム」へのアクセスと「意味システム」自体は正常と思われた。

We report a 10-year-old, right-handed boy who showed alexia and agraphia. His impairments were caused by cerebral infarctions due to Moyamoya disease. Magnetic resonance imaging (MRI) revealed lesions in the left temporal and left occipital lobes. We investigated the possible mechanism underlying his alexia in the framework of the dual-route cascaded model. The boy manifested cognitive visual impairment in the form of deficits in both detection of visual features of a character and identification of a character from its visual features, collectively resulting in a deficit in activating both the lexical and non-lexical reading routes. Additionally, in the non-lexical route, character-to-sound conversion is thought to be severely impaired, because the boy could not read all Kana characters and he showed-2SD below average on the Kanji nonword reading task. In the lexical route, the orthographic input lexicon is assumed to be dysfunctional, due to low performance, below-1.5SD, on the lexical decision task with Kanji word sti-muli. Access to the semantic system and the semantic system itself are assumed to be active normally, based on the results for normal ability on the Standardized Comprehension Test of Abstract Words and the naming task in the Standard Language Test of Aphasia.

Journal

  • Higher Brain Function Research

    Higher Brain Function Research 32(3), 485-496, 2012-09-30

    Japan Society for Higher Brain Dysfunction

References:  23

Cited by:  1

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    10031154791
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA1182424X
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    13484818
  • Data Source
    CJP  CJPref  J-STAGE 
Page Top