英国卒前医学教育改革の動向 : General Medical Council における教育質保証の取り組み  [in Japanese] Recent Trends of Medical Education Reforms in United Kingdom : Quality Assurance in General Medical Council  [in Japanese]

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Author(s)

    • 錦織 宏 NISHIGORI Hiroshi
    • 京都大学大学院医学研究科医学教育推進センター Center for Medical Education, Graduate School of Medicine, Kyoto University
    • 鈴木 俊哉 SUZUKI Toshiya
    • 新潟大学医学部総合医学教育センター Center for Medical Education, Faculty of Medicine, Niigata University
    • 小西 靖彦 KONISHI Yasuhiko
    • 京都大学大学院医学研究科医学教育推進センター Center for Medical Education, Graduate School of Medicine, Kyoto University
    • 福島 統 FUKUSHIMA Osamu
    • 東京慈恵会医科大学教育センター Center for Medical Education, Jikei University School of Medicine
    • 奈良 信雄 NARA Nobuo
    • 東京医科歯科大学医歯学教育システム研究センター Center for Education Research in Medicine and Dentistry, Tokyo Medical and Dental University

Abstract

背景 : 医学部の国際認証の議論が進む中,日本における教育認証評価機関のあり方を具体的に検討することが求められている.<br>方法 : GMC(英国医事委員会)で教育質保証が導入された経緯と具体的なプロセスについて,英国調査をもとに明らかにする.<br>結果 : 2003年を境にGMCにおける教育質保証は,「点検型」から「対話型」へ移行した.現在では,各医学部がGMCと関わりながら,自らの教育改善・向上に継続的に取り組むことの促進が中軸となっている.<br>考察 : GMCの教育質保証は,(1)医学部が自らの教育の現状を理解し,改善・向上への強いインセンティブとなっている点,(2)「何のための教育質保証なのか」への共通認識を構築することがその基盤となっている点は,日本への積極的示唆となる.一方で,膨大なコーディネート業務を行う体制整備が課題となる.

Background: Globalization urges us to discuss rationale and policy towards establishing a medical education accrediting body in Japan. Experience of General Medical Council (GMC) suggests us some useful lessons.<br>Method: Based on our visits and investigation into in GMC, we inquire how Quality Assurance (QA) was introduced in UK with what incentives and how QA has brought reforms in the medical schools in UK.<br>Result: Since 2003, GMC has changed its policy for QA from 'inspection' to 'dialogue'. Dialogical QA asks a medical school to think critically of their education and consider vigorous actions for further improvements.<br>Discussion: Implications from the experience of GMC are: 1.QA process in GMC makes medical schools take robust steps towards changes, 2. Sharing the rational and policy for QA created the solid base for its effective implementation, 3. There are possible difficulties in establishing structure to do an enormous amount of coordinating work, which is necessary for constructing 'dialogue with medical schools'.

Journal

  • Igaku Kyoiku / Medical Education (Japan)

    Igaku Kyoiku / Medical Education (Japan) 44(2), 63-70, 2013-04-25

    Japan Society for Medical Education

References:  12

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    10031175967
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00013280
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    REV
  • ISSN
    03869644
  • NDL Article ID
    024720468
  • NDL Call No.
    Z19-586
  • Data Source
    CJP  NDL  J-STAGE 
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