セルフケアにおける洗口液普及を目指したアンケート調査  [in Japanese] A Questionnaire-based assessment for popularizing a mouth rinse for self-care oral management  [in Japanese]

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Author(s)

    • 小島 千奈美 KOJIMA Chinami
    • 新潟大学医歯学総合病院診療支援部歯科衛生部門 Section of Dental Hygienist, Department of Clinical Support, Niigata University Medical and Dental Hospital
    • 竹中 彰治 TAKENAKA Shoji
    • 新潟大学大学院医歯学総合研究科口腔健康科学講座う蝕学分野 Division of Cariology, Operative Dentistry and Endodontics, Department of Oral Health Science, Niigata University Graduate School of Medical and Dental Sciences
    • 大墨 竜也 OHSUMI Tatsuya
    • 新潟大学大学院医歯学総合研究科口腔健康科学講座う蝕学分野 Division of Cariology, Operative Dentistry and Endodontics, Department of Oral Health Science, Niigata University Graduate School of Medical and Dental Sciences
    • 興地 隆史 OKIJI Takashi
    • 新潟大学大学院医歯学総合研究科口腔健康科学講座う蝕学分野 Division of Cariology, Operative Dentistry and Endodontics, Department of Oral Health Science, Niigata University Graduate School of Medical and Dental Sciences

Abstract

新潟大学医歯学総合病院・歯の診療室に歯周基本治療あるいはメインテナンスのため受診した患者を対象に,洗口液の使用状況と使用感に関するアンケート調査を行った。 口腔ケア製品(補助清掃器具と洗口液)の使用状況を質問票により調査するとともに当日のプラークコントロールレコードを記録した。洗口液使用者には,使用理由,期待する性質および選定時に重要視する要素を調査した。 洗口液の使用感については主成分の異なる四種類の洗口液[コンクール F(CHX;ウェルテック社製),リステリンフレッシュミント(EO;J&J 社製),ピュオーラ洗口液クリーンミント(PU;花王社製),GUM デンタルリンスナイトケア(CP;サンスター社製)]の味および使用感を二重盲検法(EO は単盲検法)により調査した。 被験者は一日平均 2.8 回歯磨きをしており,87% (46名)が補助清掃器具を使用していた。洗口液もしくは液体歯磨の使用者は 38%(20 名)であり,洗口液使用者のプラークスコアは非使用者と比較して有意に低かった。 選定時に重要視する要素の順位付けには一致性があり,「優れた殺菌力」,「爽快感」,「味」が上位要素であった。 洗口液の「味」と「使用感」には正の相関関係があり,いずれも CHX>CP>PU>EO の順で評価が高かった。 洗口液の選定には歯科医師・歯科衛生士からの推奨や動機づけが最も影響を与えると思われた。洗口液に患者が求める性質として,う蝕・歯周病予防効果や殺菌効果への期待とともに,味や使用感も重要な要素であることが示唆された。 日本歯周病学会会誌(日歯周誌)55(2):148-155,2013

The purpose of this study was to evaluate the factors that might influence a patientʼs choice of a mouth rinse. A structured questionnaire to determine the pattern of usage and reasons for choosing among mouth rinses was distributed to 53 outpatients at the Clinic of Operative Dentistry and Endodontics, Niigata University Medical and Dental Hospital. The plaque score was recorded based on the responses. The participants were also asked to rate, in a randomized double-blind manner, the taste and mouth-feel of four mouth rinses with different main ingredients [ConCool F<sup>® </sup>(CHX), Listerine<sup>® </sup>fresh mint (EO), Puora<sup>® </sup>(PU) and GUM<sup>® </sup>dental rinse (CP)] on a 5-point scale. The mean tooth brushing frequency of the participants was 2.8 times per day, and 87% of the participants used interdental and/or tongue cleaning products, and 43% used a mouth rinse on a regular basis. Mouth rinse users showed significantly lesser plaque formation as compared to non-users. The ranking of the reasons for the choices of mouth rinses showed significant consistency; and antimicrobial effects, refreshed feeling and taste were chosen as important reasons. Positive correlations were observed among the scores for taste and mouth-feel of the four mouth rinses, and the mean score was CHX>CP>PU>EO for both items. It was concluded that professional advice, taste and mouth-feel, as well as the expectation for the prevention of caries and periodontal disease may be important factors influencing the patientsʼ choice of a mouth rinse. Nihon Shishubyo Gakkai Kaishi (J Jpn Soc Periodontol) 55(2):148-155, 2013.

Journal

  • Nihon Shishubyo Gakkai Kaishi (Journal of the Japanese Society of Periodontology)

    Nihon Shishubyo Gakkai Kaishi (Journal of the Japanese Society of Periodontology) 55(2), 148-155, 2013-06-28

    JAPANESE SOCIETY OF PERIODONTOLOGY

References:  25

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    10031183910
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN0019129X
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    ART
  • ISSN
    03850110
  • Data Source
    CJP  J-STAGE 
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