「性と生命」の教育に関する小学生児童と両親の意識

書誌事項

タイトル別名
  • セイ ト セイメイ ノ キョウイク ニ タイスル ショウガクセイ ジドウ ト リョウシン ノ イシキ

この論文をさがす

抄録

type:Article

先に, 家庭科保育領域における 「性と生命」 の教育課題について論じたが, 本論文では, その学習の受け手である小学生と保護者らに質問紙法による調査を行ない 「性と生命」 の教育に関する学校および家庭教育の意識と実態を探った。生物学的側面の性教育はほぼ定着していたが, 社会・文化的側面の人間理解に乏しく, この面の性教育の強化が必要と考えられた。これは自らの将来展望につながるテーマを学習したいとする多くの児童の欲求と一致し,また, 彼らの主な性情報源は学校の授業であるとの回答から考え, 男女互いの尊重と協力をもとに人間の生き方を学習目標とする家庭科が「性と生命」の教育においても重要な役割を担っていることが明らかになった。一方, 家庭でも母親の過半数が身体のみならず, 精神や個と社会の領域にわたる性教育を実行していたが, 同時に学校においても, そのような社会。文化的側面の 「性と生命」 の教育を要望していた。つまり, 親子双方が全入的人間教育としての 「性と生命」 の学校教育を支持していることが確認された。

We studied on the consciousness for school and home education of "sexuality and life" by questionnairs to elementary school children and their parents. The children have almost taken the understanding on "sexuality and life" biologically, but its understanding is superficial from the socio-cultural point of view. They stated that they have been primarily obteined their information on the sexuality from the teaching in school and wished to learn about the themes of foreseeing their own future. Because the purpose of home economics education in school is to learn how to live essentially under the mutual respect and cooperation with both sexes, home economics education play an important part in education of "sexuality and life" based on the understanding of human being as a whole. The majority of mothers have gave their children home education on "sexuality and life" from physical, mental and private-social side as well, and also parents wish to school education from the socio-cultural point of view. After all, we affirmed that both children and their parents approve of school education on "sexuality and life" understanding human being as a whols.

収録刊行物

被引用文献 (1)*注記

もっと見る

詳細情報

問題の指摘

ページトップへ