心理学的知識の普及と「心」の聖化 The Prevalence of Psychological Knowledge and the Consecration of the Heart

この論文にアクセスする

この論文をさがす

著者

抄録

本論の目的は, 「社会の心理学化」 (P. L. Berger) をE.デュルケム以来の「人格崇拝」の再構成から位置付けることである.心理学的知識が普及した社会では, 「心」に多大な関心が払われる.その侵犯を回避すべく慎重な配慮がなされ, 「心」は聖なるものとして遇される.「心」が重要だと語りかける一方で, それを操作対象とする「心」をめぐる知の普及はいかに解釈されうるか.ここではデュルケムの「人格崇拝」論にE.ゴフマンの儀礼論, A.ホックシールドの感情マネジメント論を接続し, それぞれに通底する「人格崇拝」論の構造と異同を明らかにすることによって解答を試みる.<BR>デュルケムは「人格崇拝」概念において, 近代社会では個人の人格に「神聖の観念」が宿ると指摘した.ゴフマンはそれを継承して儀礼的行為論を展開し, 世俗化の進行する大衆社会において唯一個人が「神」である様子を詳細に記述・分析した.デュルケムの宗教論とゴフマンの儀礼的行為論の影響が認められるホックシールドの感情マネジメント論では, 人格や「カオ」に加えて「心」に宗教的配慮が払われることが示唆されている.<BR>ホックシールドを「人格崇拝」論から読む試みを通じ, デュルケムやゴフマンの現代的意義を再評価しつつ, 心理学的知識の普及に関する新たな分析視角の導出と理論的枠組みの構築をめざす.

Psychological knowledge prevails in society today.The way people think and act is deeply influenced by discourses of the heart. People are greatly concerned about the state of their hearts and minds. They feel impelled to exercise care about its condition or maintenance, and be prudent not to hurt other people's feeling. In these circumstances, the heart is treated as sacred.<BR>The purpose of this paper is to examine from the viewpoint of sociology of knowledge why psychological knowledge flourishes and why the heart is regarded as sacred today. Surveying the theoretical development of <I>E.Durkheim's</I> conception of “<I>culte de la personne</I>, ” I try to clarify the sociological origins of this phenomenon.<BR>First, <I>Durkheim's</I> concept of “<I>culte de la personne</I>” is examined. According to <I>Durkheim</I>, the person is sanctified as sacred in modern society. They worship the notion of the person and revere the individual. Next, E.Goffman's essays on “face-work” and “interaction ritual” are considered. Informed by <I>Durkheim's</I> arguments, he applies them to mass society and points out that secularized society is in reality not “secular” One's “face” -that is, one's appearance?continues to enjoy sanctity, and the individual remains “godly.” Third, A.Hochschild's thesis on “emotion management” is discussed. She notes that people are required to perform “emotion work” conforming to “feeling rules, ” and also suggests that ritual care is given to the heart. Lastly, I illustrate the above discussion with a case study on lessons on mental care in a Japanese elementary school.<BR>By re-reading the seminal works of leading sociologists, I intend to show in this paper that the cult of individual led to the rise of psychotherapeutics and the worship of the heart.

収録刊行物

  • 社会学評論

    社会学評論 53(3), 380-395, 2002-12-31

    日本社会学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110000226644
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00109823
  • 本文言語コード
    JPN
  • 雑誌種別
    大学紀要
  • ISSN
    00215414
  • NDL 記事登録ID
    6617992
  • NDL 雑誌分類
    ZE1(社会・労働--社会科学・社会思想・社会学)
  • NDL 請求記号
    Z6-265
  • データ提供元
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
ページトップへ