ヴァヌアツ・トンゴア社会における称号制度

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タイトル別名
  • The Titular System of Tongoa, Vanuatu
  • ヴァヌアツ トンゴア シャカイ ニ オケル ショウゴウ セイド

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抄録

ヴァヌアツ中部の伝統的政治システムは称号制度に基づいている。この地域の社会では,称号を有する者が政治的リーダーとなる。従来の人類学的議論では,この称号は世襲されるものと位置づけられてきた。そして,こうした側面とサーリンズの提出したビッグマンと首長の概念に基づき,この地域の称号制度は首長制と分析されてきた(Sahlins 1963)。しかし,この分析は十分な民族誌的資料によって裏打ちされたものとは言い難い。そこで,本稿ではヴァヌアツ中部のトンゴア社会を対象とし,同社会の称号制度に関する民族誌的資料を提示する。具体的には,称号に付随するナタンガラサ(natangarasa)と呼ぼれる超自然的な力と個々の称号の継承に関する資料である。そしてそれを踏まえて,先述の人類学的議論について検討を加える。提示した民族誌的資料から,結論として称号制度を世襲制ないしは首長制と位置づけた従来の分析は妥当性を欠くものであったことを指摘する。

The traditional political system of the islands of central Vanuatu isbased on title. Those who have titles are able to become leaders of thesociety. Anthropologists have argued that the titles are hereditary.Because of this, and Sahlins' well-known concepts of big-man and chief,the titular system of the region has been analyzed as a chieftainship(Sahlins 1963) . However, because of poor ethnographical informationabout the system, the above analysis was not fully supported by empiricaldata. This article first provides sufficient ethnographical dataabout the titular system of Tongoa, and then examines anthropologicalarguments about the system. As foci of the primary ethnographicaldescription, the article presents data on natangarasa, the supernaturalpower attached to titles, and the succession process of titles. It is concludedthat the system is not a typical chieftainship and should not be categorizedas hereditary.

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