カルト論の現代的射程  [in Japanese] New Perspective on Cult Controversy  [in Japanese]

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Abstract

1995年のオウム真理教事件以降,カルト問題が初めて日本の主要な社会問題になったが,新世紀に入り,アフガン戦争,2002年の北朝鮮による拉致問題,2003年のイラク戦争という大事件が相次ぎ,カルト問題はメディア報道から消えた。しかし,カルト問題の当事者(加害者としての教団,被害者としての信者や一般市民)や研究者にとってこの問題は終わっていない。カルト問題の多面性・複雑性は,まだ理論的にも十分検討されていない。<BR>本稿では,カルトという用語の由来と用法を歴史的に概観し,次いで,ミクロ,メゾ,マクロの社会領域ごとのカルト論を批判的に検討した上で,新たな課題を発見したい。<BR>ミクロレベルでは,1)宗教社会学の入信・回心・脱会論と,2)反カルト運動が展開する洗脳,マインド・コントロール論の論争を分析する。メゾレベルでは,1)世俗社会と激しく葛藤するカルト運動がどのように組織論として位置づけられるかをみたうえで,2)反カルト運動によりカルトの実体化が進められたという構築主義的な分析を検討する。マクロレベルでは,1)異文化の流入を阻止するために自文化を再活性化しようとしたカーゴ・カルト運動と,2)グローバリズムの中で文化が相対化・多元化してくることに抗う一つの文化ナショナリズムとして反カルト運動があるという議論を批判的に検討する。今後の課題としては,カルト問題を通して明確化される社会秩序や公共性の構築という議論を提示したい。

Since the Sarin Gas attack conducted by Aum in 1995 "cult controversy" has been major social problem among Japan. However, it has been fading as news topic due to a series of political major incidents such as Terrorism in September 11th in new Millennium, Japanese Abductees' return form North Korea in 2002, and Iraq War in 2003. Although the mass media forgets cult problems, parties concerned have been struggling with them. They are innocent civilian victims of violence and supporting groups composed of attorneys, counselors, and researchers. Most of those scholars are psychologists and psychiatrists who regard disciples in cults as "mind controlled" and conduct their exit counseling. So far few sociologists of religion in Japan study manifold aspects of cult controversy.<BR>This paper first overviews the origin of "cult" and its terminological usage, second critically scrutinizes theories of cults developed in micro, mezzo, and macro sociological dimension. Then new agenda will be suggested.<BR>First in micro level social area, 1) the theory of affiliation/conversion and defection/apostasy of sociology, and 2) the theory of "brain washing" and "mind control" of psychology are examined.<BR>Second in mezzo level social area, 1) how sociology of religion developed the typology of cult movements to analyze their radical antagonism against established social order and 2) how anti-cult movements have constructed the images and characters of cults to discriminate them from new religions, are explained.<BR>Third in macro level social area, 1) the anthropological theory of revitalization movements applied in cargo cult movements in Melanesia and 2) cultural nationalism in sociology applied anti-cult movements in the US and Europe, are discussed. Both deter the influx of foreign culture by revitalizing their indigenous and conventional one.<BR>Last concept of civil spirit and social order developed in cult controversy is studied.

Journal

  • Contemporary Sociological Studies

    Contemporary Sociological Studies (17), 1-19, 2004

    Hokkaido Sociological Association

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110000936214
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10176598
  • Text Lang
    JPN
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    0915-1214
  • NDL Article ID
    7096960
  • NDL Source Classification
    ZE1(社会・労働--社会科学・社会思想・社会学)
  • NDL Call No.
    Z6-2895
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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