〔聖路加看護大学〕卒業時の学生によるカリキュラム評価の推移--1995〜1997年度入学生  [in Japanese] Evaluation of the Revised Curriculum by Three Graduating Classes (1999-2001)  [in Japanese]

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Abstract

本学は1995年度入学生より,改訂カリキュラムを採用した。改訂カリキュラムの特徴として,自学自習能力の育成,統合化学習の推進,科目配置の順序性があげられる。本報告は,改訂カリキュラム導入期の3年間における卒業時点での学生側から見たカリキュラムの満足度と教科カリキュラムの順序性,統合性に対する評価の推移を知ることを目的とした。調査方法は,調査日を卒業式前日とし,質問紙を配布しその場で回収をした。質問紙の構成は,教科カリキュラムの統合性を知るために「総合看護・看護研究II」と履修した科目との関連,教科目の順序性,カリキュラムの満足の度合,授業や教育システム,教育支援に対する評価などである。その結果は,次の如くである。(1)『総合看護・看護研究II』(いわゆる卒業論文)にこれまで履修した教養科目・基礎科目・専門科目の,各科目の関連のあるものを科目の出現率で検討すると,3年間とも基礎科目と専門科目の出現率が高く,教科カリキュラムの統合性が支持されていると解釈できる。(2)改訂カリキュラムでは,看護へめ高い志向をもつ学生に,あえて1年次では,教養科目に力を入れる科目配置にした。しかし3年間とも学生は,入学次から看護学の科目を求めていた。入学年次に教養科目と看護学の科目をどのように配置していくのかが課題として残された。(3)カリキュラム全体に対する満足度は,3年間ともその高い順に「総合看護i看護研究H」,「専門科目群」,「実習科目群」であり,全体の平均は,5段階の4:「やや満足」から3:「どちらでもない」の間に分布じた。(4)カリキュラム運用に間しては,「専門的知識が身につく」「自分の視野を広げるのに役立つ授業が多い」等が3年間ともに肯定的回答が高く,また,「本学の学生として経験したことは肯定的にとらえている」とした学生は,9割以上を占めていた。一方,「情報処理関係の教育が充実している」には,否定的回答が年次毎に徐々に増加していた。今後とも加速的に変化する情報技術革命に対する設備投資という大きな側面と,日常的な維持管理への対応の側面の両面からの取り組みが急務な課題であろう。以上,カリキュラムの受け手である学生側の3年間の評価は,一部に年次差が見られたが,総じて,カリキュラムの統合性と順序生が受け入れられ,満足できるものとして示された。そして,より実効あるカリキュラムのためには,このような評価活動の重要性が再認識された。

In 1995 a revised curriculum was implemented at St. Luke's College of Nursing, beginning with first year students. Changed aspects included promoting self-learning ability and integrated learning, and sequencing of curriculum subjects. Evaluations were obtained from students from the first three classes to experience the new curriculum. An evaluation questionnaire was given and collected on the day before graduation day. Students responded to questions about the relation between a senior-level course called "Integrated Nursing ・ Nursing Research n " and the already completed subjects, the sequencing of subjects in the curriculum, satisfaction level and evaluation of classes, educational system and educational support. Four major findings were identified. (1) That students identified the relevance of many courses for "Integrated Nursing ・ Nursing Research II" was interpreted as confirming the integrity of the curriculum. (2) The revised curriculum put general educational subjects in the first year in light of their importance as a foundation for nursing but evaluations from students indicated that they hoped for nursing subjects from the first year. The problem found was how to sequence nursing and other educational subjects. (3) Students from all three classes reported high satisfaction with "Integrated Nursing・Nurs ing Research n", "nursing subjects group" and "clinical nursing subjects group", and in that order for each class. The average for all three years ranged from "considerably satisfied" to "neutral". Ninety percent of students highly evaluated "what they experienced in this college". (4) Classes were affirmatively received. Negative answers for "informatics subjects" increased for each graduating class. This might be an urgent problem to be dealt with by both investing capital for speedy information technology and improving maintenance and management of the information system. On the basis of evaluations from three graduating classes, the integrity and subjectsequence of the revised curriculum is judged satisfactory, even though some annual differences were seen. Moreover, the importance of this kind of evaluation for implementing a more effective curriculum was reaffirmed.

Journal

  • Bulletin of St. Luke's College of Nursing

    Bulletin of St. Luke's College of Nursing (28), 39-49, 2002

    St. Luke's College of Nursing

Cited by:  1

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110000972017
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00130477
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    02892863
  • NDL Article ID
    6207840
  • NDL Source Classification
    ZS47(科学技術--医学--治療医学・看護学・漢方医学)
  • NDL Call No.
    Z19-719
  • Data Source
    CJPref  NDL  NII-ELS 
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