基礎実習におけるフィジカルアセスメント技術,基礎看護技術の実態 A Survey of Physical Assessment and Nursing Skill Experience of Students at Their First Level Clinical Nursing Practice

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抄録

本学では現在,2年次に看護における基礎技術であるフィジカルアセスメント技術,基礎看護援助技術に開しての科目を開講し,2年終了時に5日間の基礎実習(臨地実習)を行っている。技術に関しては,実施・経験の有無が習得に大きく関係するため,今回学生が初めての基礎実習で既習のフィジカルアセスメント技術,看護援助技術をどの程度実施しているのか,また自己評価をどのように行っているのかの実態調査を行った。167名に調査を依頼し139名から回答を得た。その結果,以下のことが明らかになった。1.フィジカルアセスメント技術に関して:バイタルサインは全員が行っており,自己評価も高かった。その他の項目では,胸部・肺の視診,聴診,腹部のアセスメントが多く行われていた。自己評価は全体に3以上と高かったが,心臓のアセスメント,筋骨格系,神経系のアセスメントで低い傾向であった。2.看護援助技術に関して:環境整備,ベッドメーキングは全員が実施していた。その他寝衣交換,陰部洗浄,移動,オムツ交換,全身清拭,体位変換等日常生活援助の項目の実施率が多かった。逆に処置系の項目は実施率が少なかった。自己評価に関しては,どの項目も平均3以上と高かったが,清潔の援助,排泄の援助,体位変換,移動等が低い傾向であった。今回の結果より,できるだけ学生が自分の技術に対して客観的な自己評価を行えるような教員側のフィードバック,また限られた臨床実習期間で基礎看護援助技術をより実施・体験できるような工夫が必要だと考える。

During their second year at St. Luke's College of Nursing students learn physical assessment and fundamental nursing skills and practice them in the hospital setting. As part of curriculum evaluation, we conducted a survey of students completing their second year in order to clarify how often they performed the various skills and how they evaluated their abilities. 139 of 169 students (84%) completed a questionnaire that asked students to report frequency of doing each of 41 skills and then evaluate their ability on a 4-point scale. With regard to 21 physical assessment skills, there was variation in both experience and self-evaluation. All students reported performing vital signs and their self-evaluations were high. More than half reported doing inspection and auscultation of chest and lungs, and assessment of an abdomen. Although self-evaluations for most skills averaged three or higher, they tended to be lower for assessment of the heart, muscular-skeletal system, and nervous system. The focus of the 20 fundamental nursing skills were activities of daily living and basic treatments. All students reported making beds and arranging things for patients. More than 70% performed the following skills (in descending order of frequency): changing pajamas, providing perineal care, helping movement, providing bed bath and changing position. Treatments such as suctioning and administrating oxygen and humidity were not frequently done. Although self-evaluations for most skills averaged three or higher, they were lower for promoting skin hygiene, assisting with excretion, changing position and helping movement. These results are causing us to think about objective feedback that would help students think after each oerformance about how their performance could improve. We should also think about how students can have more opportunity to practice basic nursing skills during their short (5 day) clinical practice time.

収録刊行物

  • 聖路加看護大学紀要

    聖路加看護大学紀要 (29), 40-46, 2003-03

    聖路加看護大学

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各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110000972037
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00130477
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    雑誌論文
  • 雑誌種別
    大学紀要
  • ISSN
    02892863
  • NDL 記事登録ID
    6575348
  • NDL 雑誌分類
    ZS47(科学技術--医学--治療医学・看護学・漢方医学)
  • NDL 請求記号
    Z19-719
  • データ提供元
    CJP引用  NDL  NII-ELS 
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