「生まれないほうが良かった」という思想をめぐって:Wrongful life 訴訟と「生命倫理」の臨界(<特集>差異/差別/起源/装置) On the Idea that I should not have been born at all: Wrongful Life and the limits of Bioethics

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抄録

ロングフル・ライフ (wrongful life, 以下WL) 訴訟とは, 重篤な障害を負って生まれた当人が, 自分は生まれないほうが良かったのに, 医師が親に避妊あるいは中絶の決断をするための根拠となる情報を与えなかったために生まれてしまったとして, 自分の生きるに値しない生をもたらした医師に賠償責任を要求する訴訟である.そこでは自己の生そのものが損害とみなされる.<BR>しかしWL訴訟は論理的に無意味な要求である.なぜならそれは, すでに出生し存在している者が, 現実に自分が甘受している状態と自分が存在しなかった状態とを比較した上で, 後者のほうがより望ましいということを主張する発話行為であるが, 自分が存在しない状態を自分が経験することは不可能であり, したがってそのような比較を当事者視点から行なうことは遂行的矛盾をもたらすからである.<BR>それにもかかわらずWL訴訟の事例は増えつつあり, 原告勝訴の事例も出ている.それだけでなく, WL訴訟と同型の論理, すなわち存在者があたかも非在者であるかのように語る〈非在者の語り=騙り〉は, 裁判以外のさまざまな文化現象の中に見てとることができる.そのような〈騙り〉は, 死の概念を一面化し, 死者を生者の政治に利用することで, 新たな死を召喚する行為である.

Wrongful life claim means that the child, who was born disabled due to a genetic defect that should have been detected by the mother's doctor, sues the doctor for damages as being born, claiming that he or she would have been better off if not being born at all. It is apparently a type of discrimination against the disabled, but current theories on discrimination cannot respond to it because, (1) the same persons discriminate themselves contrary to the usual belief and (2) its negativity is thorough in the sense that it denies the meaning of life completely. It is a situation that stands at the limits of discrimination.<BR>Wrongful life claim is, however, nothing but a nonsense from a logical point of view. In order to make a wrongful life claim, you need to compare the quality of present life you live with the quality of the situation where you have not been born at all. But it is impossible because you cannot experience from inside the world that does not include yourself. Nevertheless, wrongful life lawsuits have been increasing and in some cases plaintiffs have won. In addition, we find in our society discourses which contain the same type of speech acts as wrongful life claim, in which a person who is alive speaks as if he or she were a person who has not been born at all or is already dead. This kind of deceptive discourse distorts our concept of death and exploits the dead politically.

収録刊行物

  • 社会学評論

    社会学評論 55(3), 298-313, 2004-12-31

    日本社会学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110001037547
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00109823
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    特集
  • 雑誌種別
    大学紀要
  • ISSN
    00215414
  • NDL 記事登録ID
    7218139
  • NDL 雑誌分類
    ZE1(社会・労働--社会科学・社会思想・社会学)
  • NDL 請求記号
    Z6-265
  • データ提供元
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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