ジェンダー・フリー保育の現状と課題--園の観察と保育者・保護者インタビューをもとに  [in Japanese] The Conditions and Problems of Gender-free Nursing : Based on Observations and Interviews  [in Japanese]

Search this Article

Author(s)

Abstract

本研究は,幼稚園と保育所の観察ならびに保育者と保護者に対するインタビューをもとに,愛媛県におけるジェンダー・フリー保育の実態と課題を明らかにしようとしたものである。対象となった園では,一部の備品や用品,一部の保育者から園児への働きかけなどにおいて男女の区別が観察された。不合理な区別はよくないとの意見が多かったが,園の習慣として行われていたり,園児の性別理解のために必要であるとの理由もあげられ,また,人権教育や個性を尊重した保育の背景に沈む形で,ジェンダー・フリー保育の必要性はほとんど認識されていなかった。ジェンダー・フリー保育に関する情報が乏しく,保育者や保護者の意識化を困難にしているという問題もあることがわかった。

This study aims to clarify conditions and problems of genderfree nursing based on observations of the environments and interviews with the staff and parents of children in three kindergartens and two day nurseries in Ehime.The results show that some pieces of equipment,some things prepared by the school or things brought by children from home,and also the some parts of staff's behavior toward children were distinguished by gender.However,if was also found from interviews that neither the staff nor the parents were sufficiently aware of these gender biases.As a result,biases were rationalized as traditions or were considered necessary for the children's understanding of gender.

Journal

  • The Annual bulletin of the Faculty of the Humanties,Matsuyama Shinonome College

    The Annual bulletin of the Faculty of the Humanties,Matsuyama Shinonome College 13, 17-32, 2005-03

    Matsuyama Shinonome College・Matsuyama Shinonome Junior College

Cited by:  2

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110001584299
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10408241
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    09190732
  • NDL Article ID
    7734810
  • NDL Source Classification
    ZV1(一般学術誌--一般学術誌・大学紀要)
  • NDL Call No.
    Z22-1726
  • Data Source
    CJPref  NDL  NII-ELS 
Page Top