W. S. Learnedの公共図書館論 : コミュニティ・インテリジェンス・センター構想を中心に  [in Japanese] W. S. Learned's Thought on Public Library : A Study of "Community Intelligence Center"  [in Japanese]

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Abstract

アメリカ公共図書館が教育サービスを開始した1920年代の図書館成人教育の状況をカーネギー教育振興財団研究員ラーネッド (William S. Learned) が1924年にThe American Public Library and the Diffusion of Knowledgeにまとめた。公共図書館に高度な情報提供機能を求めたラーネッドはレポートの中で公共図書館の理想モデルを提示し「コミュニティ・インテリジェンス・センター」(community intelligence center) という名称を与えた。既存の図書館の状況を検討しながらコミュニティ・インテリジェンス・センター構築の可能性を追究したラーネッドの報告書は, 図書館界に成人教育の重要性を自覚させると共にコミュニティにおける公共図書館の役割をめぐる議論を生起させた。彼の公共図書館サービス論は今日の成人サービスの理論的基盤を提供した。

During 1920s, American publlic libraries have started educational services. In 1924, W. S. Learned, who was a reserch staff of the Canegie Foundation for the Advancement of Teaching, wrote The American Public Library and the Diffusion of Knowledge. In his book, he envisioned public library as community intelligence center which had a responsibility to answer various information quetions of the community. Learned brought thoughtprovoking model for future development of the American public library. As the result of this study, it was found that Learned vision of library service showed new dimension for adult education and community service and his discussion on librarianship gave foundation of adult service in our time.

Journal

  • Annals of Japan Society of Library Science

    Annals of Japan Society of Library Science 43(2), 49-62, 1997

    Japan Society of Library and Information Science

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110001818894
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00173367
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    journal article
  • ISSN
    0040-9650
  • NDL Article ID
    4306601
  • NDL Source Classification
    ZU8(書誌・図書館・一般年鑑--図書館・ドキュメンテーション・文書館)
  • NDL Call No.
    Z21-133
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  IR  J-STAGE 
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