児童を対象とした集団式注意機能検査開発の試み  [in Japanese] Attentional Functions : Development of a Group-Administered Test Battery for Children  [in Japanese]

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Abstract

6歳から12歳までの小学生572名を対象に注意機能検査バッテリーを実施した。このバッテリーは,4種の下位検査から構成され,選択的注意と持続的注意,反応抑制,分割的注意のアセスメントを意図していた。下位検査得点を分析した結果,これら下位検査によって児童期における注意機能の発達的推移を明らかにすることができた。このデータに基づき,学年ごとに,粗得点を評価点に変換するための標準化を行った。下位検査間の相関を分析した結果,本検査で得られた注意指標は2群に大別でき,持続的注意と選択的注意をそれぞれ反映していることが示された。さらに下位検査得点は,年齢要因を取り除いた場合,知能と弱い相関しか認められなかった。下位検査得点と教師による不注意評定との関連について検討を試みた。この結果,低中学年において不注意と評定された児童は,学年を照応させた統制群児童と比較して,持続的注意指標で成績低下を示したのに対し,選択的注意では差が認められなかった。対照的に,高学年で不注意と評定された児童は,持続的注意の低下は認められなかったものの,選択的注意が劣っていた。これらの結果から,本検査バッテリーは注意機能障害のアセスメントにとって有効であることが示唆された。

A test battery purported to assess a range of attentional functions, including selective attention, sustained attention, response inhibition, and divided attention, was taken by 572 elementary school children (6 to 12 years old). Analysis of subtest scores revealed the developmental course of attentional functions in children without disabilities. On the basis of the data, we constructed norms which allowed us to convert raw subtest scores into grade-scaled scores. Correlational analysis indicated that the subtest scores were ascribable to selective and sustained attentional components. Moreover, correlations between the subtest scores and IQ were found to be very small when age was partialed out. From an examination of the relation between the subtest scores and teachers' ratings of inattention, we found that, in comparison with grade-matched controls, first-to fourth-graders who were rated as inattentive showed poorer performance on the sustained attention indices, but not on the selective attention index. In contrast, inattentive fifth-and sixth-graders' selective attention was inferior, but their sustained attention was not significantly different from other children's. These findings suggest that the present test battery would help in the assessment of attentional problems.

Journal

  • The Japanese journal of educational psychology.

    The Japanese journal of educational psychology. 51(1), 22-32, 2003-03

    日本教育心理学会

Cited by:  2

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110001889085
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00345837
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    00215015
  • NDL Article ID
    6600606
  • NDL Source Classification
    ZF1(教育)
  • NDL Call No.
    Z7-182
  • Data Source
    CJPref  NDL  NII-ELS  NDL-Digital 
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