自己嫌悪感と自己形成の関係について--自己嫌悪感場面で喚起される自己変容の志向に注目して  [in Japanese] Feelings of Self-Disgust and Self-Development : The Intention to Change the Negative Self  [in Japanese]

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Abstract

自己嫌悪感にはその体験から自己形成に向かう可能性があると指摘される。本研究では,自己嫌悪感を体験する場面において,否定的な自己の変容を積極的に志向する態度を"変容志向"とし,それと他の変数との関係について検討した。変容志向は日頃の自己内省によって可能となること,未来イメージが肯定的なことと関連すること,同時に,それによって自己嫌悪感にとらわれる可能性もあること,また,日常の自己嫌悪感体験頻度によっても促進されること,を仮説として設けた。質問紙調査を行い,それらについて検討した。調査対象は大学生・大学院生255名(男子128名,女子127名)であった。その結果,自己嫌悪感場面における変容志向は,普段から自己内省の程度が低い者においては他よりも低いこと,未来イメージが肯定的である場合にも高くなっていることが明らかにされた。また,自己嫌悪感体験頻度が高い者において変容志向の程度も高くなっていたが,変容志向によって自己嫌悪感へのとらわれの程度が高まるわけではないようであった。

Feelings of self-disgust may be connected with the process of self-development. The purpose of the present study was to examine this relation. The following hypotheses were examined by questionnaire method : (1) the intention to change the negative self when experiencing feelings of self-disgust would be related to daily self-reflection and positive future image ; (2) the intention to change the negative self would be facilitated by the frequency of experiencing feelings of self-disgust in daily life, and possibility by guides to adherence to feelings of self-disgust. Participants were 255 university students (M=128, F=127). The results were as follows : (1) The intention to change the negative self was higher in those who reflected on themselves very often, deeply and without reactance facing their own negativity. (2) The intention to change the negative self was a little higher in those whose future image was positive. (3) The intention to change the negative self was higher when the frequency of daily experiences of feelings of self-disgust was high but did not guide to the adherence to self-disgust feelings.

Journal

  • The Japanese journal of educational psychology.

    The Japanese journal of educational psychology. 51(1), 43-53, 2003-03

    日本教育心理学会

Cited by:  1

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110001889087
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00345837
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    00215015
  • NDL Article ID
    6600624
  • NDL Source Classification
    ZF1(教育)
  • NDL Call No.
    Z7-182
  • Data Source
    CJPref  NDL  NII-ELS  NDL-Digital 
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