音声の発話速度と休止時間が話者の性格印象と自然なわかりやすさに与える影響 Impression of Speaker's Personality and the Naturalistic Qualities of Speech : Speech Rate and Pause Duration

この論文をさがす

著者

抄録

音声中の実音声区間と休止区間の時間配分と, 話者の性格印象, 音声の自然性との関係を検討した。パラグラフ・レベルの音声材料を用いて, 大学生581名を被験者として聴覚実験を行った。実音声時間長は, 性格印象, 自然性に特徴的な影響を与えていた。休止時間長の違いによる影響は比較的小さかった。実音声部の発話速度の変化に伴う性格印象の変化パターンは, Big Fiveの特性ごとに固有の2次回帰式で近似できた。勤勉性は速い発話で評価が高く, 遅くなると急峻に低下した。協調性では逆に, 速い発話で評価が低く, 遅い発話で高かった。外向性と経験への開放性はやや速い発話で評価が高く, より速くても遅くても下降した。情緒不安定性には影響は見られなかった。自然性はオリジナルの時間長で評価が最も高く, より速くても遅くても左右対称の形状で低下した。これらのことから音声の変換に伴う自然性の低下の影響は皆無とは言えないまでも, 性格特性ごとの独自性が確認された。この結果は, 性格印象全体の複雑な変化を捉えるために, 音声の時間構造の変化に応じて性格特性ごとに特性値を近似関数で推定し, その推定値を組合せて全体像を捉えるというモデルを支持するものであった。

The present study investigated the relation between temporal structures of speech and listeners' impressions of the speaker's personality. The following speech stimuli were manipulated in paragraph-length speeches: speech durations of sound region (65%-147%) and duration of pause (56%-178%). University students (444 men, 137 women, 18-23 years of age) listened to the experimental stimuli and rated their impression of each speaker's personality and qualities of the speech. Pause duration did not distinctly affect impressions of the spakers' personality, whereas speech rate did. Characteristic quadratic functions provided good approximations of each "Big Five" trait from the Five-Factor Model of personality. Evaluations of Conscientiousness were high when speech was fast, and declined sharply for slower speech. In contrast, Agreeableness was rated high with slow speech, and dropped as speech became faster. Ratings of Extraversion and Openness to Experience were high for relatively rapid speech, and decreased somewhat when speech was faster or slower. Naturalness of speech was rated highest at the original speech rate, and declined symmetrically for faster or slower speech. Listeners' impression of each personality trait appears to have a unique changing pattern. Overall, the results supported the hypothesis that a formulation combining five approximations of personality traits can estimate the entire personality image.

収録刊行物

  • 教育心理学研究

    教育心理学研究 53(1), 1-13, 2005-03

    日本教育心理学会

被引用文献:  5件中 1-5件 を表示

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110001889159
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00345837
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    雑誌論文
  • ISSN
    00215015
  • NDL 記事登録ID
    7377099
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-182
  • データ提供元
    CJP引用  NDL  NII-ELS  NDL-Digital 
ページトップへ