複数事例の提示が概念の般化可能性に及ぼす影響 : 気圧の力学的性質に関する概念受容学習過程

書誌事項

タイトル別名
  • フクスウ ジレイ ノ テイジ ガ ガイネン ノ ハンカ カノウセイ ニ オヨボス エイキョウ キアツ ノ リキガクテキ セイシツ ニ カンスル ガイネン ジュヨウ ガクシュウ カテイ
  • Concept Generalization : Multiple Examples and Reception Learning of Concepts About Air Pressure Phenomena

この論文をさがす

抄録

type:Journal Article

概念受容学習事態において, 複数の具体的事例を提示して概念の説明を行うと, 学習した概念の般化が促進されるという知見がある。この促進効果を, 科学的な概念領域において検証し, 説明することが本研究の目的である。まず, 66名の大学生を被験者として, 具体的な実験事例を提示しながら気圧の力学的な性質について説明する実験授業を行った。その後, 被験者が, 提示された実験事例とどの程度類似する般化問題であれば, 学習した概念を適用可能であるかを調べた。その結果, 提示する事例数が少ない場合には, 表面的な特徴が提示事例と類似する問題に対しては学習した知識を適用できること, 提示事例数が増えることで, 表面的には異なるが構造的には類似しているというタイプの問題に対しても, 知識の適用範囲が拡がることが確認された。この結果に基づき, 概念受容学習事態において複数事例を提示する効果は, 学習者が, 提示される事例間の共通点を手がかりとして, 学習した概念の適用範囲を判断するための基準を再構成していくことによって生じるのではないかという考察を行った。######The purpose of the present investigation of the generalization of acquired knowledge was to study the effects of instruction with multiple examples on the reception learning of scientific concepts. In experimental classes, instructors explained the dynamic properties of air pressure to 66 undergraduates, using experimental examples of air pressure phenomena. The students were then asked to solve problems, in order to assess the extent to which shared similarity between the examples and the problems affected their adaptation of their acquired knowledge. The main results were as follows: (1) when few examples were presented, the adaptability of the acquired knowledge depended on the extent of surface similarity; (2) when more examples were presented, the range of adaptation of knowledge was expanded to those problems that were similar in underlying structure to the examples, even though they differed in surface manifestation. These findings suggest that the observed effect of presenting multiple examples was caused by reconstruction and elaboration of criteria to determine the range of adaptation of knowledge in reference to the similarity of the examples to the problems presented.

収録刊行物

関連プロジェクト

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ