説明文における読解方略の構造 The Structure of Reading Strategies for Understanding Expository Text

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著者

    • 犬塚 美輪 INUZUKA MIWA
    • 東京大学大学院教育学研究科 DEPARTMENT OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY, GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION, UNIVERSITY OF TOKYO

抄録

本研究の目的は,説明文読解方略について,具体的な認知的活動を表す構造を示し,その併存的妥当性および交差妥当性を検討するとともに,学年による方略使用の違いを検討することである。調査1では,読解方略は,「意味明確化」「コントロール」「要点把握」「記憶」「モニタリング」「構造注目」「既有知識活用」の7カテゴリに分類できることが示され,これらのカテゴリは,「部分理解方略」「内容学習方略」「理解深化方略」の3因子のもとにまとめられることが示唆された。これらの因子は,さらに上位の因子である「読解方略使用傾向」のもとにまとめられた。調査2では,発話思考法を用いて,上述のカテゴリの併存的妥当性を示した。最後に,調査3では,方略構造の交差妥当性が示され,さらに,学年間の比較から「要点把握」「構造注目」「既有知識活用」において学年による方略使用の違いを見出した。このことから,これら3つのカテゴリに属するような方略が,年齢によって発達するものであることが示唆された。

The purposes of the present study were to propose a structure that illustrates the actual use of reading strategies, to investigate the validity of that structure, and to examine differences in strategy use among different age groups. Study 1 showed that reading strategies can be classified into 7 categories : clarifying, control, grasping the points, memorizing, monitoring, noticing the text structure, and utilizing knowledge. From those 7 categories, 3 factors were extracted : local understanding strategy, learning contents strategy, and deepening understanding strategy. These factors were affected by the factor "general tendency to use strategies." In Study 2, the concurrent validity of this structure was examined, using "think-aloud" protocols. Study 3 investigated cross validity of the strategy structure and age differences in the use of strategies. The results showed that use of 3 of the strategy categories (grasping the points, noticing the text structure, and utilizing knowledge) differed among age groups. This result suggests that those strategies are developed as readers get older and/or have more experience reading.

収録刊行物

  • 教育心理学研究

    教育心理学研究 50(2), 152-162, 2002-06

    日本教育心理学会

被引用文献:  7件中 1-7件 を表示

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110001893296
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00345837
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    雑誌論文
  • ISSN
    00215015
  • NDL 記事登録ID
    6215835
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-182
  • データ提供元
    CJP引用  NDL  NII-ELS  NDL-Digital 
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