自己愛傾向によって青年を分類する試み--対人関係と適応,友人によるイメージ評定からみた特徴 Narcissism, Interpersonal Relationships, and Adaptation : Two Types of Narcissism in Young Adults

この論文をさがす

著者

    • 小塩 真司 OSHIO ATSUSIHI
    • 名古屋大学大学院教育発達科学研究科:(現)中部大学人文学部 GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION AND HUMAN DEVELOPMENT, NAGOYA UNIVERSITY

抄録

本論文の目的は理論的に指摘される2種類の自己愛を考慮した上で,自己愛傾向の観点から青年を分類し,対人関係と適応の観点から各群の特徴を明らかにすることであった。研究1では511名の青年(平均年齢19.84歳)を対象に,自己愛人格目録短縮版(NPI-S),対人恐怖尺度,攻撃行動,個人志向性・社会志向性,GHQを実施した。NPI-Sの下位尺度に対して主成分分析を行い,自己愛傾向全体の高低を意味する第1主成分と,「注目・賞賛欲求」が優位であるか「自己主張性」が優位であるかを意味する第2主成分を得た。そして得られた2つの主成分得点の高低によって被調査者を4群に分類し,各群の特徴を検討した。研究2では,研究1の各被調査者のイメージを彼らの友人が評定した。384名を分析対象とし,各群の特徴を検討した。2つの研究を通して,自己愛傾向が全体的に高い群を,理論的に指摘される2種類の自己愛に類似した特徴を示す2つの群に分類可能であることが示された。

The purpose of the present paper is to classify adolescents and young adults from the viewpoint of narcissism, and to identify characteristics of their interpersonal styles and adaptation. In Study 1, 511 adolescents and young adults (mean age 19.8 years) completed the Social Phobic Tendency Scale, the Aggressive Behavior Scale, the Individual and Social PN Orientation Scales, the Narcissistic Personality Inventory-Short Version (NPI-S), and a General Health Questionnaire. In Study 2, 384 of the participants in Study 1 were described by their friends. A principal component analysis of subscales of the Narcissistic Personality Inventory-Short Version resulted in 2 principal components: one implying entire narcissism, and the other, a dominant level on the "need for attention and praise" subscale of the Inventory. The participants were then divided into 4 groups according to their scores on the 2 principal components. The results indicated that adolescents and young adults who score high on narcissism could be divided into 2 groups that have similar characteristics to the 2 types of narcissism dealt with in psychoanalytic studies.

収録刊行物

  • 教育心理学研究

    教育心理学研究 50(3), 261-270, 2002-09

    日本教育心理学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110001893306
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00345837
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    00215015
  • NDL 記事登録ID
    6336484
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-182
  • データ提供元
    NDL  NII-ELS  NDL-Digital 
ページトップへ