幼児における均等配分方略の発達的変化 Concepts of Equal Distribution : Early Development of Strategies

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著者

    • 山名 裕子 YAMANA YUKO
    • 神戸学院大学大学院人間文化学研究科 GRADUATE SCHOOL OF HUMANITIES AND SCIENCES, KOBE GAKUIN UNIVERSITY

抄録

本研究での目的は,均等配分が幼児期に成立するのか,またするならば,どのような発達的な変化があるのか検討することであった。12個のチップを数枚の皿に配分させていく個別実験には,3歳から6歳までの幼児288名が参加した。主な結果は以下のようなものであった。(1)年齢の上昇に伴い正答率は上昇し,選択される配分方略が変化した。(2)どの年齢においても,チップを何回にも渡って皿に配分する数巡方略が選択されていたが,その方略を正答が導くように選択できる人数は,年齢の上昇に伴い増加した。この方略は従来指摘されていた方略であったが,(3)1個あるいは複数個のチップをそれぞれの皿に一巡で配分する一巡方略と,配分されない皿が残っている空皿方略が本研究で明らかになった。(4)また一巡方略の中でも特に配分前に皿1枚当たりのチップの数を把握する「単位」方略が明らかになった。この単位方略は数巡方略ほど,年齢の上昇との関係が明確ではなかった。

The purpose of the present study was to examine young children's development of concepts about equal distribution. Preschoolers (N = 288 : 3 to 6 years old) participated in an individual experiment in which, on each trial, each child was given 12 wooden chips and asked to put an equal number of chips on each of the plates in front of the child. The main results were as follows: (1) correct performance increased with age; (2) Although a cyclic distribution strategy, in which the children distributed chips in cycles was used by children in all age groups, it enhanced the probability of correct responses in only the older children ; (3) 2 strategies not previously mentioned in the published literature were observed : a one-round distribution strategy, in which all chips were distributed in 1 round, and an empty strategy, in which at least 1 plate was left empty ; and (4) the one-round distribution strategy includes a strategy in which the child knew the correct solution in advance of putting the chips on the plates. This strategy was named "unit strategy." It did not necessarily increase with age.

収録刊行物

  • 教育心理学研究

    教育心理学研究 50(4), 446-455, 2002-12

    日本教育心理学会

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各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110001898376
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00345837
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    雑誌論文
  • ISSN
    00215015
  • NDL 記事登録ID
    6432826
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-182
  • データ提供元
    CJP引用  NDL  NII-ELS  NDL-Digital 
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