統計情報からみる学校情報化の現状 The recent status of information and communication technology in Japanese public schools considered from statistical indexes

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著者

    • 豊福 晋平 TOYOFUKU Shimpei
    • 国際大学グローバルコミュニケーションセンター Center for Global Communications, International University of Japan

抄録

本稿では、学校教育情報化の情報インフラストラクチャ整備に関する統計指標について、傾向と課題を議論する。学校教育の情報化は各国政府情報化施策のトピックのひとつとされ、具体的数値目標や整備実績の指標が公表される。日英米の指標比較では、日本は一部を除き英米の水準に達しておらず、整備の遅れが目立つ。国内自治体別の学校情報化進捗を比較したところ、コンピュータ整備では、一般に人口が少ないほど整備状況がよい傾向にあるが、2.5万人以上80万人以下の自治体ではほとんど関連性がみられなかった。国内で用いられる統計指標の問題は、現状を数値に反映するのには不十分であることで、納税者や学習者側に立った指標づくりが求められる。また、国内では教師の授業実践利用以外は検討が十分でなく、利用者サイドからの具体的な活用ビジョンの提示が必要とされる。This paper discusses tendencies and issues about the statistical indexes of ICT in Japanese public schools as information infrastructure. According to index comparison of the Japanese, British and American, Japan did not reach most British-American levels. The comparative analysis of the progress of school computerization was made in all local governments in Japan. In generally, the fewer population they have, the better status in equipping computers for school. However, there is not strong correlation in the range of population 25,000 - 800,000. The problem of these indexes of Japan is not reflecting reality appropriately. New indexes especially stood on the tax-payers' or learners' side are needed for better evaluation.

This paper discusses tendencies and issues about the statistical indexes of ICT in Japanese public schools as information infrastructure. According to index comparison of the Japanese, British and American, Japan did not reach most British-American levels. The comparative analysis of the progress of school computerization was made in all local governments in Japan. In generally, the fewer population they have, the better status in equipping computers for school. However, there is not strong correlation in the range of population 25,000 - 800,000. The problem of these indexes of Japan is not reflecting reality appropriately. New indexes especially stood on the tax-payers' or learners' side are needed for better evaluation.

収録刊行物

  • 情報処理学会研究報告電子化知的財産・社会基盤(EIP)

    情報処理学会研究報告電子化知的財産・社会基盤(EIP) 2002(117(2002-EIP-018)), 127-130, 2002-12-07

    一般社団法人情報処理学会

被引用文献:  2件中 1-2件 を表示

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110002664914
  • NII書誌ID(NCID)
    AA11238429
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    Technical Report
  • ISSN
    09196072
  • NDL 記事登録ID
    6433157
  • NDL 雑誌分類
    ZM13(科学技術--科学技術一般--データ処理・計算機)
  • NDL 請求記号
    Z14-1121
  • データ提供元
    CJP書誌  CJP引用  NDL  NII-ELS  IPSJ 
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