SIONet を適用したP2P型ネットゲームシステム  [in Japanese] Design of Peer-to-Peer Network Game System based on SIONet  [in Japanese]

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Abstract

本稿ではネットゲームシステムへのpeer-to-peer(P2P)技術の適用性と課題についてclient-server(C/S)技術との比較を中心に整理した。ネットゲームにおける基本的な機能:(1)ゲーム相手の探索、(2)ゲームの実行、(3)ゲーム結果の収集、(4)広告配信について、P2P技術を用いた場合の課題を整理し、NTT研究所が開発したSIONetを通信プラットフォームとして適用した上で、具体的な対応アプローチを提案した。プロトタイプを実装し、現在評価を進めているが、単なるC/Sの代替ではない新たな付加価値サービスへ,の可能性についても合わせて示すことができた。

Recently peer-to-peer (P2P) networking technology is growing up their value as an effective approach of making new network service. In this paper we discussed about the availability and requirements of P2P-based network game system making comparison with client-server (C/S) systems. We suggested some approaches to solve their requirements in four viewpoint; (1) matchmaking game partners, (2) management of playing game, (3) gathering the result of the game, and (4) distributing advertisings to suitable users, using SIONet as a P2P platform. We also described some availability of making new additional value for making network game services.

Journal

  • IPSJ SIG Notes

    IPSJ SIG Notes 44, 39-44, 2002-05-23

    Information Processing Society of Japan (IPSJ)

References:  8

Cited by:  1

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110002676104
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA1155524X
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    09196072
  • NDL Article ID
    6184052
  • NDL Source Classification
    ZM13(科学技術--科学技術一般--データ処理・計算機)
  • NDL Call No.
    Z14-1121
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  NII-ELS 
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