受講者撮影機能を持つ双方向コミュニケーション記録型講義自動アーカイブシステム(<論文特集>高等教育と情報)  [in Japanese] Automatic lecture archiving system for recording bilateral communication by shooting students attending the lecture  [in Japanese]

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Abstract

講義の様子を撮影したり, 講義で使用される教材を電子的なメディアに変換して, Web上に公開して学習者に提供する試みが盛んに行われるようになってきている, 従来の講義のアーカイブ化では, 学習者が時間や場所を問わずに講義を受講可能とするために, 講義を行う講師の音声付きの映像を撮影し, 教材と共にWeb上に公開することが行われている.しかしながら, 講義において発信されている情報は, 講師が発するものだけではなく, 講師-受講者間及び受講者-受講者間の双方向のコミュニケーションの過程で受講者が発するものも存在する.このような情報は, 講義のアーカイブを用いた授業改善(FD)を目的とした教授者だけでなく, アーカイブを用いた学習者にとっても, 講義を理解する上で有効である.そこで本稿では, まず, 講義のアーカイブ化に関する従来の状況について概観し, 講義室における講師と受講者の間のコミュニケーションの双方向性について考察する.これに基づき, 受講者を撮影する機能を持つことを特徴とする自動アーカイブシステム及びその評価に関してこれまで我々が行ってきた研究を, 受講者が発する情報の記録という観点から総括する.

Recently, there are some approaches of shooting a situation of a lecturer and converting the teaching materials used by a lecturer into the electronic media, then they are put on Web and offered to learners. In a conventional lecture archiving, only videos of a lecturer and teaching materials are put on Web, and learners are able to utilize the media anytime and anywhere. However, the information generated in a lecture is derived not only from a lecture but also from students because there is a bilateral communication between a lecturer and students attending the lecture or between students themselves. This information is important not only for lecturers who has interest in Faculty Development(FD) but also for learners in order to understand the contents of a lecture. In this paper, we discussed conventional lecture archives and availability of recording of a bilateral communication between a lecture and students attending the lecutre or between students in order to understand the situation of a lecture. Based on the discussion, we sum up our research about an automatic lecture archiving system for recording bilateral communication by shooting students attending the lecture from the perspective of recording information of students in a lecture room.

Journal

  • Journal of Japan Society for Fuzzy Theory and Intelligent Informatics

    Journal of Japan Society for Fuzzy Theory and Intelligent Informatics 17(5), 587-598, 2005

    Japan Society for Fuzzy Theory and Intelligent Informatics

Cited by:  3

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110002702796
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA1181479X
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    1347-7986
  • NDL Article ID
    7710939
  • NDL Source Classification
    ZM31(科学技術--数学) // ZM13(科学技術--科学技術一般--データ処理・計算機)
  • NDL Call No.
    Z15-649
  • Data Source
    CJPref  NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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