オントロジーアウェアな学習コンテンツ設計環境

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  • オントロジーアウェア ナ ガクシュウ コンテンツ セッケイ カンキョウ
  • An Ontology-aware Design Environment for Learning Contents
  • 知識処理

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学習コンテンツの設計はその対象が抽象的であり,それを適切に表現する枠組みを設定することが難しいため,物理的な実体を持つものの設計行為と比べて相対的に支援が難しい.本研究ではこのような問題に対して,学習コンテンツ設計に関する抽象概念をオントロジー化し,それを基礎とした設計支援環境iDesignerを開発した.iDesignerでは,以下の2点を実現している.1)抽象的設計物の設計にかかわる思考を深めさせるために,従来は暗黙的であった作業結果を外化することを設計者に促す.2)設計の中間成果物である概念レベルの学習コンテンツモデルにおいて,学習者の理解変化のシミュレーションを行うことによって,設計者がコンテンツの妥当性を検証するための基礎情報を提供する.

It is relatively more difficult to support designing learning contents than designing physical object.The major problem is that we don't have a framework to describe the abstract design object appropriately.To solve the problem, we define an ontology for learning contents design and have designed and developed a design support environment:iDesigner based on it.Laying the ontology as a basis for functionalities of iDesigner,following two functionalities are implimented.1) Providing designers with an environment,to facilitate designer's externalizing design issues that tend to be implicit.2) Simulating change of understanding status of supposed learners to provide designers with information to verify the leanring content.

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