3次元仮想社会InterSpaceにおけるコミュニティ形成過程とコミュニケーションメディア利用推移に関する考察

書誌事項

タイトル別名
  • 3ジゲン カソウ シャカイ InterSpace ニ オケル コミュニティ ケイセイ カテイ ト コミュニケーション メディア リヨウ スイイ ニ カンスル コウサツ
  • A Study on the Organized Process of Communities and the Usage of Communication Media in the Three Dimensional Cyber Society "InterSpace"
  • 仮想社会

この論文をさがす

抄録

我々は,3次元仮想空間システムInterSpaceを開発し,インターネット上で公開実験を行った.本論文では,公開実験のログデータの分析を行い,仮想空間内のコミュニティ形成過程とコミュニケーションメディアの利用形態の変化を明らかにする.また,仮想空間におけるエージェントインタフェースの有用性について考える.分析の結果,成熟したコミュニティが形成された後に新規ユーザの参入が困難となる現象が見られた.また,非同期コミュニケーションやエージェントはコミュニティの維持に効果があることが分かった.さらに,エージェントインタフェースは電子メール読み出し時に有効であることが分かった.

We have developed a three-dimensional cyberspace system called ''InterSpace'' and have conducted a public trial of the system on the Internet.Through analysis of the log data obtained in the public trial, this paper describes the process of forming a community within the system's virtual space and how users use communication media within the space.The analysis results make it clear that it is difficult for new users to join a mature community.The results also showed that non real-time communication and the agent interface are effective in sustains the community, and that users tend to choose the agent interface for reading e-mail.

収録刊行物

被引用文献 (16)*注記

もっと見る

参考文献 (12)*注記

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ