IPネットワーク上での映像配信サービスを対象とした利用者指向QoS制御手法の提案

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タイトル別名
  • IP ネットワーク ジョウ デ ノ エイゾウ ハイシン サービス オ タイショウ ト シタ リヨウシャ シコウ QoS セイギョ シュホウ ノ テイアン
  • A Proposal of User-oriented QoS Control Methods for Video Transport Services in IP Networks
  • QoS

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抄録

本稿では,分散マルチメディアサービスの典型例である映像配信サービスを対象に,そのサービス品質(Quality of Service:QoS)に対する利用者の満足度の向上を実現する,利用者指向QoS制御システムを提案する.特に,利用者のサービス品質に対する満足度の評価手法に着目し,以下の3種類のQoS劣化検出手法を提案する.1つ目は利用者自身がQoS劣化を検出する手動検出方式,2つ目はQoSパラメータの閾値を設定することによって,システムが自動でQoS劣化を検出する自動検出方式,3つ目はコストの概念を導入したこれら2つの方式のハイブリッド方式である.本稿ではさらに,映像配信サービスを実装した試作システムを構築し,提案した3種類のQoS劣化検出方式に対する利用者の満足度を調べる評価実験を行う.その結果として,同一の劣化検出方式でも映像の種類によって満足度が変化すること,また本試作システムにおいては,自動検出方式が最も適していることを示す.また,様々なQoS管理ポリシーに対して,自動劣化検出方式におけるQoS制御に対する評価実験を行い,その結果として,利用者指向QoS制御システムは,様々なシステム環境の下でも,QoS管理ポリシーに従ったQoS制御を可能にすることを示す.

This paper proposes the user-oriented QoS (Quality of Service) control system for distributed multimedia services,which targets are improving user satisfaction of the QoS.In particular,we focus on video transport services in IP networks,and the method evaluating the user satisfaction.In this paper,we propose the following three types of methods detecting QoS degradation.First is the manual method that system users detect QoS degradation.Second is the automatic method that the system detects QoS degradation using thresholds of the QoS parameters.Third is the hybrid method of these two methods.Moreover,we develop a prototype system of a video transport system,and evaluate the user satisfaction of these detection methods by using the prototype system.As the experimental results,we show that the user satisfaction varies according to the video contents in spite of using the same detection method,and the manual method is suitable for the prototype system.In addition,we conduct the experiment evaluating QoS control methods for various QoS management policies.As a result,we show that the user-oriented QoS control system makes it possible to control the QoS according to QoS management policies under various system conditions.

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