高校における教科「情報」としてのプログラミング教育  [in Japanese] Programming as a Content of Informtics Education for High School  [in Japanese]

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情報化社会の到来とともに、従来のリテラシー(識字)教育に代ってコンピュータ・リテラシー教育が必要となる。日本の高校における教科として「情報」を設けることを前提として、その中核となるべきプログラミング教育の理念と内容について、具体的な提案を行った。構造化プログラミングを、問題解決の方法論として用い、問題の定式化、設計、実現、評価の過程を全体として教育内容に取込み、日本語の重要性と表現技法との関連について述べる。

Computer literacy has become important part of secondary education in place of conventional literacy education because of proliferation of computers in our society. Programming education is discussed as a content of informatics for high-school students. Structured programming is presented in connection with the process of definition, design, realization (coding), evaluation of the problem to be solved. Importance of Japanese language is shown for this whole process.

Journal

  • IPSJ SIG Notes

    IPSJ SIG Notes 40, 53-60, 1996-05-24

    Information Processing Society of Japan (IPSJ)

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Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110002776391
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10096193
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    09196072
  • Data Source
    CJP  CJPref  NII-ELS 
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