3次元CGを用いた通信カラオケの開発 Server -Based KARAOKE Player with 3- Dimensional Computer Graphics

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著者

    • 白井 豊 SHIRAI Yutaka
    • 松下電器産業株式会社AVC商品開発研究所 AVC PRODUCTS DEVELOPMENT LABORATORY MATSUSHITA ELECTRIC INDUSTRIAL CO., LTD.
    • 林 克彦 HAYASHI Katsuhiko
    • 松下電器産業株式会社AVC商品開発研究所 AVC PRODUCTS DEVELOPMENT LABORATORY MATSUSHITA ELECTRIC INDUSTRIAL CO., LTD.
    • 徳永 真志 TOKUNAGA Masashi
    • 松下電器産業株式会社AVC商品開発研究所 AVC PRODUCTS DEVELOPMENT LABORATORY MATSUSHITA ELECTRIC INDUSTRIAL CO., LTD.
    • 鈴木 誠一 SUZUKI Seiichi
    • 松下電器産業株式会社AVC商品開発研究所 AVC PRODUCTS DEVELOPMENT LABORATORY MATSUSHITA ELECTRIC INDUSTRIAL CO., LTD.
    • 大久保晴代 OHKUBO Haruyo
    • 松下電器産業株式会社AVC商品開発研究所 AVC PRODUCTS DEVELOPMENT LABORATORY MATSUSHITA ELECTRIC INDUSTRIAL CO., LTD.

抄録

パソコンを中心にして、3DCGアニメーションが民生用途へ広がりをみせている。一方で、コンピュータ音楽の標準規格としてMIDIサウンドが定着しつつある。このような背景から、3DCGとMIDIとの融合が今後加速であろうと予想する。そこで、本書は3DCG通信カラオケをターゲットに、以下の項目について報告する。(1)MIDIサウンドと3DCGアニメーションとの同期方式:MDIと3DCGとの1拍単位の同期により、同期遅延を軽減する。(2)3DCG力ラオケコンテンツ制作環境:CGデータの部品化により、制作期間を短縮する。(3)3DCGカラオケコンテンツデータ配信方式:(2)を利用してデータ転送量を限定し、転送時間を短縮する。(4)弊社のM2システムでのプロトタイプ開発。By using Personal Computer(PC), applicable usage of 3DCG-animation has been large. On the other hand, MIDI-based sounds is formalized as standard of computer music. We expect that combining MIDI and 3DCG has been one of important topics. In this paper, we report the following issues; (1)CG-animation synchronized with MIDI-based sounds. By synchronization with MIDI-based shounds on each tempo, CG-animation can recover from AV inconsistency caused by dynamic change of tempo. (2)Authoring environments for 3DCG KARAOKE software contents. By making motions parts that is reusable for multiple contents, the average time of authoring for single 3DCG KARAOKE software content is reduced. (3)Delivery methodology for 3DCG software contents via networks. By using advantage of (2), the amount of transferred data via networks is restricted. As a result, transfer time is decreased. (4)Prototype development of "Server-Based KARAOKE Player" on M2 system produced by our company.

By using Personal Computer(PC), applicable usage of 3DCG-animation has been large. On the other hand, MIDI-based sounds is formalized as standard of computer music. We expect that combining MIDI and 3DCG has been one of important topics. In this paper, we report the following issues; (1)CG-animation synchronized with MIDI-based sounds. By synchronization with MIDI-based sounds on each tempo, CG-animation can recover from AV inconsistency caused by dynamic change of tempo. (2)Authoring environments for 3DCG KARAOKE software contents. By making motions parts that is reusable for multiple contents, the average time of authoring for single 3DCG KARAOKE software content is reduced. (3)Delivery methodology for 3DCG software contents via networks. By using advantage of (2), the amount of transferred data via networks is restricted. As a result, transfer time is decreased. (4)Prototype development of "Server-Based KARAOKE Player"on M2 system produced by our company.

収録刊行物

  • 情報処理学会研究報告グラフィクスとCAD(CG)

    情報処理学会研究報告グラフィクスとCAD(CG) 1998(32(1998-CG-090)), 37-42, 1998-04-24

    一般社団法人情報処理学会

参考文献:  5件中 1-5件 を表示

被引用文献:  1件中 1-1件 を表示

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110002781236
  • NII書誌ID(NCID)
    AN10100541
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    Technical Report
  • ISSN
    09196072
  • データ提供元
    CJP書誌  CJP引用  NII-ELS  IPSJ 
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