受容効果研究の展開と今後の課題(<特集>マス・コミュニケーション理論の展開) New Models of Mass Media Effects

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抄録

In this paper, I propose a new subject in mass media effect studies summa rizing the representative effect models. First, I classify strong-effect models into two groups. The first proup consists of effect models caused by an audience's subconsiousness reaction. The other proup is effect models which are caused by an audience's psychological mechanism tendency to depend on majority opinion. In either case, these two patterns seem to carry negative effects for rational public opinion formation process. In conclusion, I consider a third model of mass media effects which can contribute to form rational public opinion searching for a new style of mass media reporting.

収録刊行物

  • マス・コミュニケーション研究

    マス・コミュニケーション研究 53(0), 18-33,215, 1998

    日本マス・コミュニケーション学会

被引用文献:  1件中 1-1件 を表示

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110002954737
  • NII書誌ID(NCID)
    AN10418471
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    雑誌論文
  • ISSN
    1341-1306
  • NDL 記事登録ID
    4537305
  • NDL 雑誌分類
    ZU15(書誌・図書館・一般年鑑--ジャーナリズム)
  • NDL 請求記号
    Z21-85
  • データ提供元
    CJP引用  NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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