京都大学での実践に基づく講義アーカイブの調査分析(<特集>ICTを用いた科学技術教育)  [in Japanese] Analysis of Lecture Archiving Based on Practice at Kyoto University(<Special Issue>Scientific and Technology Education Using ICT)  [in Japanese]

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Abstract

本稿では,講義自動撮影システムを用いて行っている講義アーカイブ実践において,(1)講義を撮影されることによる講師や受講生への影響,(2)講義アーカイブを理解するために重要な情報,(3)自動的に作成された講義アーカイブの有効性,の3点を明らかにすることを目的として,質問紙調査及びインタビュー調査を実施し,分析及び考察を行った.その結果, (1)授業を撮影されることによって,当初講師や受講生には心理的な負担が若干かかるものの,経験によってその負担は減少していくことが分かった.(2)講義アーカイブを見る際に受講生が重視しているのは,音声情報と教材情報であること,アーカイブ化される授業においては「教材への適切な指示」が非常に重要であることが示唆された.(3)作成された講義アーカイブについては画質や音質の面では十分高い評価を得ることができ,FDに役に立つ可能性があることが分かった.

This article reports the analysis of evaluation in the courses under automatic video recording system by the method of a questionnaire and interview. According to our analysis, the following things become clear. Being shot by the cameras reduces lectures' and students' concentration at the beginning, but it has nothing to do with the concentration gradually because they are used to attend such lectures. Students give emphasis to voice information and material when they watch the recorded lectures. It is important that the lecturer points at the screen showing the material appropriately for students to understand well under this multimedia archive system. The recorded lecture which this system made is highly evaluated for the image and sound quality, and it is useful for Faculty Development.

Journal

  • Japan Journal of Educational Technology

    Japan Journal of Educational Technology 28(3), 253-262, 2005

    Japan Society for Educational Technology

References:  10

Cited by:  7

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110002983439
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11964147
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    1349-8290
  • NDL Article ID
    7235207
  • NDL Source Classification
    ZF1(教育)
  • NDL Call No.
    Z7-904
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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