論理構築力とメディア活用能力の分析に基づくグループ学習の効果  [in Japanese] Effect of Group Learning on Abilities in Logic and Media  [in Japanese]

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Abstract

本研究は,論理構築力とメディア活用能力の分析を中心に,グループ学習(スピーチ演習カリキュラム)の学習者一人一人に対する効果について考察する.関西大学の外国人留学生を対象とした実施(2002年〜2003年の計2回)における分析から,グループ学習の成果として,論理構築力の向上が確認できた.ただし,この効果について,(1)使用言語(第一言語/第二言語),(2)言語運用能力(日本語能力レベル),(3)学習環境(対面授業/オンライン学習)との関係性は確認できなかった.このことから,グループ学習の効果(ここでは論理構築力の向上)は,学習者のメディア活用能力に必ずしも依存しないことが示唆された.

This study discusses the effectiveness of group learning (speech curriculum) on each member of a group by analyses on abilities in logic and media. The curriculum was implemented to the international students at Kansai University twice between 2002 and 2003. The results indicated that the group learning was effective on students' logic construction. However, they showed little relationship with any of those factors : (1) used language-first language or second language, (2) language ability-verbal accuracy, and (3) environment-classroom or online. This suggests that the effectiveness of group learning, the improvement in logic, does not necessarily depend on learners' media skills.

Journal

  • Japan Journal of Educational Technology

    Japan Journal of Educational Technology 28(2), 89-98, 2004

    Japan Society for Educational Technology

References:  9

Cited by:  5

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110002983452
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11964147
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    1349-8290
  • NDL Article ID
    7194713
  • NDL Source Classification
    ZF1(教育)
  • NDL Call No.
    Z7-904
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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