語りを誘発する学習環境のエスノグラフィー Ethnography of a Learning Environment for Generating Narrative in Learning Processes

この論文にアクセスする

この論文をさがす

著者

抄録

近年の学習環境論において学習者自身が学習過程の再吟味を行うことの重要性が主張されている.本論文の目的は,学習過程を重要視する学習環境のデザインと,それが学習者にもたらす変容を明らかにすることである.研究方法としては,「エスノグラフィー(ethnography)」を採用する.より具体的には,ある学習環境における空間配置・学習材・ストラテジ- (strategy)の3つの学習活動を構成する「リソース(resource)」について考察を加える.それをふまえた上で,他者に対する学習過程の内省的認知活動である「語り(Narrative)」とそれらリソースとの関係を論じる.上記の認知活動は,研究対象の実践において特異に観察された.「語り」は,3つのリソースが「協調(coordination)」して構成される内省的な認知活動である.学習者にとっての「語り」の教育的効果は,学習そのものをどう定義するかという認識のレベル-「メタ学習観」の転換・変容に存在する.以上の議論をふまえ,学習活動支援の方法としての「語り」を概観し,「語り」を誘発する学習環境のデザインについて本稿からの示唆を述べる.

In recent years, some learning science researchers have insisted that it is important for learners to reflect upon their learning processes. The purpose of this paper is to investigate the design of a learning environment for generating a reflective learning activity, to analyze how this reflection is caused, and to analyze how the reflection subsequently changed learners' perspective on their learning. To achieve these objectives, this research adopts ethnographic methods. In particular I observed a learning environment in terms of three resources for learning activity : space-design, learning material, and strategy. I conceptualized how these resources were related to narrative, i.e. Learners' reflection upon their learning processes by learners' telling ther learning processes to others. It follows from this observation and conceptualization that narrative is generated in coordination with the three resources, and that narrative effects a transformation of learners' perspective on learning. Finally, I present some suggestions for the design of learning environments to generate narrative.

収録刊行物

  • 日本教育工学会論文誌

    日本教育工学会論文誌 23(1), 23-35, 1999

    日本教育工学会

参考文献:  31件中 1-31件 を表示

被引用文献:  12件中 1-12件 を表示

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110003026358
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00368220
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    ART
  • ISSN
    0385-5236
  • NDL 記事登録ID
    4848984
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-904
  • データ提供元
    CJP書誌  CJP引用  NDL  NII-ELS  J-STAGE 
ページトップへ