条件文推論の学習過程 : 論理的推論学習支援システムに向けての実験的研究 Learning Processes of Conditional Reasoning : An Experimental Investigation towards a Learning Support System for Logical Reasoning

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著者

抄録

HATTORl and NAKAGAWA (1996)および服部(2000)は,人間の論理的な推論過程の同定のための実験的方法を提案した.本研究では,この方法が論理的推論,特に条件文推論の学習支援,および学習過程同定のための方法として利用可能であることを論じ,その有効性を確かめるため実験を行った.実験の結果,実験群においてのみ正答率の上昇が見られ,条件文推論の学習支援システムとしての有効性が示された.また同時に,被験者の発話データと対応づけることにより,学習過程における多様な特徴を同定することができた.その中で,学習過程における波及効果,パフォーマンスの劇的な変化,学習効果表出までのタイムラグ,学習の逆効果,局所的規則による見かけ上の整合性の維持などについて考察した.

Hattori and Nakagawa (1996) and Hattori (2000) proposed an experimental method to identify the logical reasoning processes of human beings. This study showed that their method is not only useful for identifying the processes, but also valid for a learning support system for logical reasoning, especially for conditional inference. The experiment examined the validity of the method. The results showed a significant increase in the proportion of correct answers in the experimental group only, and the effectiveness of the method was demonstrated. Furthermore, with reference to the subjects' verbal data, a variety of features in the learning processes were identified and examined. The discussion includes an examination of the indirect learning processes, the drastic change in performances, the time-lag before the emergence of the effects on learning, the effects of confusion and mislearning, and the maintenance of apparent consistency using individual local rules.

収録刊行物

  • 日本教育工学会論文誌

    日本教育工学会論文誌 25(1), 1-12, 2001

    日本教育工学会

参考文献:  10件中 1-10件 を表示

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110003026426
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00368220
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    ART
  • ISSN
    0385-5236
  • NDL 記事登録ID
    5845134
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-904
  • データ提供元
    CJP書誌  NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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