総合的な課題演習を支援するグループウェアの機能評価と有効性の分析  [in Japanese] Analysis and Evaluation of Groupware Supporting Integrated Tasks of Information Processing Practice and Its Effectiveness  [in Japanese]

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Abstract

CSCW環境下で総合課題演習のグループ活動をグループウェア「こあっと」を開発し,それを用いて実践を行った.授業後にアンケートを実施し,グループウェアの機能評価,グループウェアによる情報活用支援の状況,およびグループウェアを利用した場合のグループ活動の有効性に対する評価などを分析した.その結果,総合的な課題演習をグループ活動で行った場合,グループウェアはグループ内や全体での情報共有や学習者の情報活用支援に関して有効な支援を行うことができることが明らかになった.また,因子分析の結果,グループ活動評価の構造として「意見の理解や作業の把握」,「意見の表明や作業の遂行」の2因子が抽出でき,グループウェアの利用は課題の達成や集団内の人間関係維持に有効であることが明らかになった.

Under the CSCW circumstances cooperative learning was conducted using the the groupware named "KOATTO." Questionnaires were given after the class and students' evaluation was analyzed on the groupware functions, developing skills of practical use of information using the groupware, and the usefulness of cooperative learning using the groupware. The results showed that the groupware could support learners in sharing information within each group or in the whole class and developing skills of practical use of information. The results of factor analysis revealed that two factors were selected : "understanding of opinions and grasping of tasks" and "declaring of opinions and task performing" as factors constructing the evaluation on cooperative learning, and that the use of groupware is effective in learners' accomplishing their goals and maintaining their human relationships.

Journal

  • Japan Journal of Educational Technology

    Japan Journal of Educational Technology 27(2), 191-206, 2003

    Japan Society for Educational Technology

References:  27

Cited by:  8

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110003026493
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00368220
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    0385-5236
  • NDL Article ID
    6757999
  • NDL Source Classification
    ZF1(教育)
  • NDL Call No.
    Z7-904
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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