ドストエフスキーと催眠術 ДОСТОЕВСКИЙ И ГИПНОТИЗМ : Хозяйка : и другие произведения

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抄録

ドストエフスキーの作品における人間の心理描写は、フロイト流の精神分析の視点からアプローチされることが多い。しかし作家と同時代の精神医学が創作に与えた影響の方が歴史的には重要である。F.A.メスメルを創始者とする動物磁気説(後の催眠術)は、19世紀にすでに人間の無意識の現象を発見しており、ロマン派の文学や自然哲学に大きな影響を与えた。ドストエフスキーはK.G.カールスの無意識論やホフマン、バルザック、グレチ、V.オドーエフスキー等の文学作品を通じてメスメルの説を知っていた。当時の文学作品に特徴的な催眠術のモチーフは、催眠状態における幻覚や無意識の行為、そして視線の持つ磁気的な力のふたつであった。その点でドストエフスキーの初期作品のひとつ、『主婦』は分析の対象として最もふさわしい。『主婦』のプロットの中心は、3人の主要登場人物、オルドゥイノフ、カテリーナ、ムーリンの間の視線による心理的闘争である。中でもムーリンは邪悪な眼差しの描写で際立っている。ムーリンが催眠術師の役割を担っているとするなら、無意識のままに行為し幻覚を見るオルドゥイノフは催眠をかけられやすいタイプといえる。ただし3 人の力関係は一方的なものではなく、しばしば逆転し、互いに催眠術をかけ合っていると見なすことができる。同じような構図は『白痴』のムイシュキン、ナスターシャ、ロゴージンの関係にも当てはまる。19世紀の中頃、催眠術はオカルト的な傾向を批判され、医学者からは敬遠された。ドストエフスキーは『主婦』や『白痴』の中で、そのモチーフは明かであるにもかかわらず、催眠術の用語を直接には使用していない。一方で『分身』や『虐げられた人々』ではそうした言葉が必ずコミカルな状況で用いられ、テキストにロマン主義文学のパロディーという性格を与えている。ドストエフスキーは催眠術(動物磁気説)のテーマを慎重に扱いつつも、実証主義的・唯物論的な同時代の医学では見逃されるような人間の深層心理を描写する手段として重視していたのである。

The startling reality of psychological description in Dostoevsky's novels is well-known and some scholars show that he was familiar with contemporary psychiatry. It's necessary for the study of his psychological novels to turn our attention to the pre-freudian medical history of the mental healing, including hypnotism. In the 18th century Austrian physician F.A. Mesmer started a new psychotherapy called animal magnetism, the term later replaced by hypnotism in mid-19th century. The theory of animal magnetism had a great influence on the Romantic authors such as E.T.A. Hoffmann, Balzac and V. Odoevsky. They were interested in the mental subjection of those hypnotized to those hypnotizing and strange unconscious behavior of patients under hypnosis. Both Romantic novelists and contemporary psychiatric authors like C.C. Carus gave impetus to Dostoevsky's creative work. From this point of view I studied mainly his early novel The Landlady (Khoziaika,1847). 1. In The Landlady the main plot was composed of psychological battles among three characters, Ordynov, Murin and Katerina. In this war the gazing eyes play an important role, particularly for Murin. For hypnotists since Mesmer, this has been a common way to administer suggestion. The vocabulary concerning the image of the eye is also within the range of our study. 2. Some elements of Ordynov's nature such as impressionability, excitability and hallucination are typical for the person susceptible to hypnosis. He often shows strange sudden behavior unconsciously, not understanding what he's doing. His mrntality became unbalanced gradually by receiving psychological suggestion from Murin and Katerina. But it's interesting that their subjective relationship is not static and one-way, but more dynamic and can work both ways. 3.Academic medicine ignored hypnotism for a long time, treating it as subject to occultism. Dostoevsky was deeply interested in hypnotism, but at a distance from hypnotism, which opened a complex human psychology. In one scene near to the end Ordynov's extraordinary gazing became an object of ridicule, which was an ironical self-parody to the occult atmosphere of this novel.

収録刊行物

  • Japanese Slavic and East European studies

    Japanese Slavic and East European studies 21, 43-56, 2001

    Japanese Society for Slavic and East European Studies

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110003106481
  • NII書誌ID(NCID)
    AA10457722
  • 本文言語コード
    RUS
  • データ提供元
    NII-ELS  NDL-Digital 
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