棒の長さ知覚課題におけるダイナミックタッチの発達的研究  [in Japanese] A Developmental Study of Dynamic Touch : Rod Length Perception.  [in Japanese]

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Abstract

手に持ったものを振ることによって,対象の物理的特徴が視覚に頼らずとも知覚可能であるという。本研究は,このダイナミックタッチと呼ばれる触の探索について,知覚系(Gibson, 1966)の概念に従い,発達的に検討をおこなった。探索を検討するにあたり,集団内および個体内での多様性に注目し,システムがより安定した接触形態を模索する発達過程として捉えた。実験は小学生児童21人と大学生14人を対象に棒の長さ知覚課題を設定し,長さを探索する際の棒の持ちかたと振りかたを観察した。結果より,子どもでは特に棒の把握形態に,大人では棒を振る方向について個体内での変動が大きいことが示された。対象を振って知覚するダイナミックタッチの探索は,大人において洗練が進む過程にあり,子どもにおいては振りかたか探されはじめる時期にあると考えられた。最後に,今後の検討課題に関する議論がなされた。

Wielding an object makes it possible to perceive many physical properties of the object without visualizing it. The purpose of this study was to examine developmental changes of haptic exploration, which is called 'dynamic touch' and is based on Perceptual Systems Theory (Gibson, 1966). The particular focus was on variability in grip patterns and swinging patterns, because the variability associated with skill mastery within and across individuals indicated that the system was moving toward greater stability. Participants in the experiment, 21 elementary school children and 14 college students, reported their perceptions of rod length by dynamic touch. The results indicated that the children explored grip patterns, and college students explored ways to wield the rod. Implications for future research on dynamic touch were also discussed.

Journal

  • The Japanese Journal of Developmental Psychology

    The Japanese Journal of Developmental Psychology 14(2), 113-123, 2003

    Japan Society of Developmental Psychology

Cited by:  1

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110003146649
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10229548
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    0915-9029
  • NDL Article ID
    6673814
  • NDL Source Classification
    ZS2(科学技術--心理学)
  • NDL Call No.
    Z19-3071
  • Data Source
    CJPref  NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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