達成目標が援助要請と情報探索に及ぼす影響の発達 : 多母集団の同時分析を用いて  [in Japanese] Development of the Effects of Achievement Goals on Help-Seeking and Information-Seeking : A Multiple Population Analysis.  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

    • 上淵 寿 Uebuchi Hisashi
    • 東京学芸大学教育学部 Department of Educational Psychology, Faculty of Education, Tokyo Gakugei University
    • 無藤 隆 Muto Takashi
    • お茶の水女子大学子ども発達教育研究センター:(現)白梅学園短期大学 Ochanomizu University, Research Center for Child & Adolescent Development and Education

Abstract

学習時における児童・生徒の援助要請および情報探索に対する達成目標の影響が,学年によってどのように発達するのかを,小学校4年生から中学1年生を対象に,調査した。その際に,学年ごとのモデルの潜在変数の同質性を保証するために,多母集団の同時分析を行った。その結果,学習目標が援助要請の利得感に正の影響を与えること,遂行目標が援助要請の利得感に正の影響をもたらすこと,援助者に対する援助性認知が,援助要請の利得感に正の影響を与えることが示された。また,援助要請の利得感の方が,援助要請の損失感よりも,実際の援助要請行動に影響していた。最後に,情報探索行動には,どの学年においても,学習目標が正の影響を与え,遂行目標は有意な影響を与えなかった。

This study investigated the effects of achievement goals both on help-seeking behavior and information-seeking behavior. Participants were 4th through 7th grade school children. To ensure equality of latent variables in modeling, we employed multiple population analysis of structucral equation modeling. The results included the following: 1) learning goals produced positive effects on perceived benefits of help-seeking behavior; 2) performance goals had positive effects on perceived benefits of help-seeking behavior; 3) perception of support from help-givers affected perceived benefits of help-seeking behavior; 4) perceived benefits of help-seeking behavior were more likely to produce strong effects on help-seeking behavior than perceived costs of help-seeking behavior; 5) at every grade level, learning goals had stronger influences on information-seeking behavior than performance goals.

Journal

  • The Japanese Journal of Developmental Psychology

    The Japanese Journal of Developmental Psychology 15(3), 324-334, 2004

    Japan Society of Developmental Psychology

Cited by:  2

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110003162140
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10229548
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    0915-9029
  • NDL Article ID
    7194201
  • NDL Source Classification
    ZS2(科学技術--心理学)
  • NDL Call No.
    Z19-3071
  • Data Source
    CJPref  NDL  NII-ELS  J-STAGE 
Page Top