デマンドバスはペイするか?  [in Japanese] Is Demand Bus Reasonable in Large Scale Towns?  [in Japanese]

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Abstract

利便性の高い公共交通手段としてデマンドバスは注目されているが、現状では小規模な運営にとどまっており、採算性の問題を抱えている。本稿ではデマンドバスの大規模運営の可能性を探るため、シミュレーションによりデマンドバスと従来の固定路線バスの利便性と採算性の関係を解析した。その結果、次のようなことが示された。(1)デマンドバスはデマンドの増加に従い急速に利便性が悪化する。(2)デマンド数とバスの運用台数を一定に比率に保つ場合、規模の拡大に従いデマンドバスの利便性は固定路線バスより早く改善する。(3)十分な利用者がいる場合、同じ採算性でも固定路線バスよりデマンドバスの利便性をよくすることができる

Demand-bus, or dial-a-ride systems are focused as a style of new tranportation systems for town area. While it is reported that such systems improve usability of bus systems when it is applied in a small town/area, it is not clear what is the condition for the system are reasonable compared with traditional fixed-route bus systems. We conducted a couple of computer simulations of demand-bus and fixed bus systems to compare usability and profitability of both systems. The result of the simulations shows : (1) Usability of the demand-bus drops very quickly when the number of demands increases. (2) When we scale up the number of buses according to the number of demands proportinally, the usability of the demand-bus is improved more significantly than the fixed-bus (3) When the scale of town is large enough, the demand-bus system is a reasonable solution from both viewpoints of usability and profitability.

Journal

  • IEICE technical report. Artificial intelligence and knowledge-based processing

    IEICE technical report. Artificial intelligence and knowledge-based processing 102(613), 31-36, 2003-01-22

    The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers

References:  34

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110003176807
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10013061
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    ART
  • ISSN
    09135685
  • NDL Article ID
    6462693
  • NDL Source Classification
    ZN33(科学技術--電気工学・電気機械工業--電子工学・電気通信)
  • NDL Call No.
    Z16-940
  • Data Source
    CJP  NDL  NII-ELS 
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