高等教育における調和的人材育成についての意識調査  [in Japanese] A Consciousness Survey on Harmonious Fosterage of Human Resources in Graduate School Education  [in Japanese]

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Abstract

研究者養成のための高等教育のあり方は、知財立国の将来を左右する重要な事柄である。特に、大学院では高度な専門教育が行われる。大学院修了後の長年のわたる実務では、研究に直接かかわる本務があればそうでない雑務もある。予期しない葛藤もある。現実には、研究的本務以外の必要事をもうまくこなすことにより、社会的評価が得られることが多い。本研究では、大学院において、専門的な知識(専門知)と研究実務を支援するようないわば支援知を調和的に教育するような、調和的人材育成ビジョンに関し、その有用性に関する意識調査とデータ解析を行うことを目的とする。大学教員や学生にアンケートを行い、因子分析等のデータ解析を行う。

How to proceed the higher education for fostering researchers is ought to be one of the whole points which would inevitably affects and determines the future of a knowledge based country. In graduate school in universities, specialization knowledges are given to the students. After graduation, many of them will spend the research life as job whereby they will face not only research as the main job but also chore which may indirectly support research activities. Thus, so to speak harmonious fosterage of human resourses mentioned here deals with harmonious education of specialization knowledge and support knowledge, whose vision is the target of the consciousness survey. This paper discusses how valid university teachers and university students imagine the vision will be, and the statistical analysis of the data.

Journal

  • IEICE technical report. Education technology

    IEICE technical report. Education technology 104(280), 13-18, 2004-08-30

    The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers

References:  9

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110003179092
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10013163
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    ART
  • ISSN
    09135685
  • NDL Article ID
    7122009
  • NDL Source Classification
    ZN33(科学技術--電気工学・電気機械工業--電子工学・電気通信)
  • NDL Call No.
    Z16-940
  • Data Source
    CJP  NDL  NII-ELS 
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