グループに対する包括的指導を実現する協調学習支援機構  [in Japanese] Global Learning Support Environment for Web-based Collaborative Learning  [in Japanese]

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Author(s)

    • 小尻 智子 KOJIRI Tomoko
    • 名古屋大学大学院情報科学研究科 社会システム情報学専攻 Department of Systems and Social Informatics, Graduate School of Information Science, Nagoya University
    • 伊藤 泰樹 ITO Yasuki
    • 名古屋大学大学院情報科学研究科 社会システム情報学専攻 Department of Systems and Social Informatics, Graduate School of Information Science, Nagoya University
    • 渡邉 豊英 WATANABE Toyohide
    • 名古屋大学大学院情報科学研究科 社会システム情報学専攻 Department of Systems and Social Informatics, Graduate School of Information Science, Nagoya University

Abstract

我々は,解が存在する問題に対する協調学習に対し,グループを大域的に管理・支援するCoordinatorと,個々の学習者の視点から情報を提供するLearnerを導入した協調学習支援空間を構築している.複雑な解の導出段階を複数の学習者で導出するような問題では,個々の学習者の状態に焦点をあてて個人とグループの差異を議論することは,グループとしての正解の導出の進行を妨げる可能性があり,必ずしも好ましくない.Coordinatorは個々の学習者の個別な状態ではなく,グループを一つの支援対象とみなし,議論などグループ全体に向けて表出された情報をもとに,グループを大域的に管理・支援する.一方,グループを大域的に管理するだけでは,意見の対立が生じるなどが原因でグループの議論が膠着してしまう可能性がある.Learnerはそのような状況に対して,学習者の意識をモデル化し,学習者の注目したい情報をインタフエース上に提供することで,円滑な意思疎通を促進する.このように,グループと個人の2つの視点から協調学習を支援することで,グループが一体となった問題解決過程が促進され,学習者がグループの議論から知識を獲得することが期待できる.本稿では,まず我々の提案する学習支援空間の概要を述べる.さらに,Coordinatorのグループの学習状況把握機構と,高校数学を対象とした助言生成機構を説明する.

We have proposed the collaborative learning support environment that contains two agents; the coordinator and the learner, for the collaborative learning whose objective is to derive the answer of the exercise. To focus on only the learning situation of individual students sometimes prevents the group's activity of deriving the answer. Therefore, the coordinator regards the learning group as one unique supporting object, grasps the learning situation of the group, and generates the advice to the group, if necessary. On the other hand, the learner reflects the learning viewpoint of the student. It provides the information from a viewpoint of the corresponding student so as to study with the computer easily and make the smooth communication among students. Based on these two learning support viewpoints, such as global viewpoint and local viewpoint, the learning group can attain to the answer of the exercise and also students can acquire the knowledge from the learning group's discussion effectively. In this paper, we describe an overall framework of our collaborative learning support environment. Then, we also introduce the coordinator's mechanism of grasping learning situation of the group and generating advice for the mathematical exercise.

Journal

  • ET

    ET 104(48), 61-66, 2004-05-07

    The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers

References:  9

Cited by:  1

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110003179107
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10013163
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    09135685
  • NDL Article ID
    6996498
  • NDL Source Classification
    ZN33(科学技術--電気工学・電気機械工業--電子工学・電気通信)
  • NDL Call No.
    Z16-940
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  NII-ELS 
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